الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

۷- عملیات رمضان چهارده سی

دیدم چند روز از ماه مبارک گذشته و من هیچی درباره‌اش ننوشتم.مجله این هفته همشهری جوان رو که می‌خوندم چشمم افتاد به یادداشت سرکار خانم مرشدزاده.ایشون کلاً یادداشت‌های زیبایی می‌نویسند.این یکی خیلی به دلم چسبید چون حرف دلم رو زد...

...

ماه رمضانی که می‌آید-رمضان سال 1430- کارش از همه ماه رمضان‌های پیش سخت‌تر است.

پاک کردن ما از آلودگی‌ها، سال به سال پیچیده‌تر و تخصصی‌تر می‌شود. ولی امسال، اوضاع‌مان حتی مطابق نرخ رشد آلودگی معمول‌مان هم پیش نرفته است.ناگهان یک جهش سینوسی در کشف و فرو رفتن در گناهان جدید داشته‌ایم و رکوردهای بی‌نظیری زده‌ایم.پاک کردن ما،امسال، واقعاً کار نفسگیر و عجیبی است.خدا کند رمضانی که می‌آید تاب بیاورد و جواب‌مان نکند.

همین یک قلم را حساب کنید که پدران و مادران ما، نهایت جرم‌شان این بود که سر کوچه با چند تا همسایه، پشت سر یکی که نبود بد بگویند یا در حد خودشان کارهایی که نکرده به او نسبت دهند.کجا به عقل شان می‌رسید که غیبت‌ها و تهمت‌ها را می‌شود send to all کرد؟کاری به جناح سیاسی‌مان اصلاً ندارد، هر دو طرف یا هر چند طرف در این چند ماهی که گذشت از این کارها کرده‌ایم.

خوب بود اگر برای پر کردن نامه عمل ما، کاری به حافظه موبایل‌ یا کامپیوترمان نداشتند؛ حیف که همه اینها هم حساب است؛ حیف که دروغ شناس‌های حرفه‌ای آن طرف هست که نمی‌شود با سناریوهای پیچیده مجابشان کرد.

فکرش را بکنید! ماه رمضان‌های سال‌های مختلف اگر نشستی با هم داشته باشند حتماً هی آه می‌کشند و می‌گویند:دروغ هم دروغ‌های قدیم؛یک استغفرالله پاکشان می‌کرد ولی این جدیدی‌ها...آنها حتماً دل‌شان به حال رمضانی که می‌آید می‌سوزد.چطور می‌شود این مومنین سرگردان را دوباره مثل روز اول کرد؟بعد حتماً خود رمضان آخری جواب‌شان می‌دهد که خیالتان نباشد و من کارم را بلدم.حتماً این ماه رمضان آخری به قبلی‌ها می‌گوید که عوضش این مومنان آلوده، تا دلتان بخواهد تنها و سرگردانند و تنهایی و سرگردانی از آن چیزهایی است که خدا به خاطر آن، معامله را آسان‌تر می‌گیرد و نرخ شوینده‌ها را در حد حراج می آورد پایین. بعد احتمالاً ماه رمضان‌های قدیمی به ماه رمضان آخری می‌گویند که این وسایل عجیب چیست که با خودت می‌بری و او توضیح می‌دهد که این "شبهه شور" است، این هم "شایعه‌ساب".احتمالاً قدیمی‌ها سر در نخواهند آورد چون قدیم کارها با همین دست راه می‌افتاد و به این همه وسایل احتیاج نبود ولی رمضان آخری خیلی چیزها باید بردارد با خودش بیاورد؛ جاروهای مکنده توجیه و برس‌هایی که می‌روند گوشه‌های ذهن و شک می‌شویند.

ماه رمضانی که می‌آید، سخت و عزیز است.هیچ وقت بیشتر از امروز به آمدنش احتیاج نداشته‌ایم.ما مهمانان شوک زده‌ای هستیم که با نگاهی خالی و منفعل، گوشه‌ای ایستاده اند و حتی به دست‌هایشان هم اعتماد ندارند که بخواهند آنها را دراز کنند و چیزی از سفره بردارند.امسال مهمانان فلجی هستیم که لقمه راباید بگذارند توی دهانمان تا شاید حافظه طعم‌های قدیمی به‌مان برگردد.

آیه به آیه کتاب خدا را باید دوباره در درون ما نازل کنند.انگار شوک یا هیجان، حافظه معنوی همه ما را پاک کرده باشد و اسم‌ها را، کلمه‌ها را،مفهوم‌ها را از یاد برده باشیم.ما از تصادف سخت و عجیبی از یک دوره کمایی طولانی به حیات برگشته‌ایم و قدر هر دستی را که دوباره طعم زندگی را به ما بچشاند می‌دانیم.خدا کند رمضانی که می آید، همه اینها را حوصله کند.چرا نکند؟

نظرات 5 + ارسال نظر
فاطمه جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:36 http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام

بله خب ... به قول شاعر دنیا پر است از چرخ . دنیا شتاب دارد ... ما هم به تناسب این شتابی که این اواخر هم بیشتر احساس می شه نیازمون به خیلی چیز ها بیشتر شده ... حتما خدا خودش فکری به حال اعمال شی العجاب دوران ما کرده که ماه رمضانش رو فقط برای قدیم ها نگه نداشته ... و همیشه این فرصت رو به همه بنده هاش توی هر سال و هر دوره ای ارزانی داشته ... امیدمان به خداست ... به ستارالعیوب بودنش ...

روزگارت باد شیرین ! شاد باش

سلام،
فقط باید حواسمون باشه که این حرف توجیهی برای کارهامون نشه!:)

301040 جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 15:36 http://301040.blogsky.com

بر خلاف تو که می گی راجع به رمضان ننوشتی، وقتی به وبلاگم نگاه می کنم می بینم ناخواسته از ماه رمضان به اینور، همه ی مطالبم بار معنوی و روحی گرفته انگار!

خب معلومه دیگه! این چیزیه که خیلی کمبودش رو اونجا در اطرافت احساس می‌کردی.

بنت الهدی جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 17:44

سلام
تو این ماه مبارک باید تلاش بیشتری برای جبران کارای اشتباهمون کنیم
و اگه خیلی ها از آن ها حق الناسه که خدا به دادمون برسه
و اگه نه که خدا رو شکر میکنیم و از او طلب آمرزش میکنیم..
این ماه برای خیلی از ماها مثل یه فرصت طلایی است برای توبه ..
..
یا ستارالعیوب

سلام،
کاملاً حق با شماست.معتقدم در اون دنیا ما بیشتر گیر حق‌الناس هستیم تا حق الله.
خوب شد یادآوری کردید! قرار بود راجع به حق الناس در اون دنیا مطلبی رو بذارم.انشاالله به زودی...

رستگار جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 23:52

سلام
اول از همه این ماه قشنگ رو بهتون تبریک میگم انشااله که روزه و نمازاتون قبول درگاه حضرت دوست باشه
درسته که هر سال بار گناهان ما سنگین تر و جبرانش سخت تر میشه ولی اینم نباید فراموش کرد که از بزرگترین گناهان ناامیدی از بخشش خداست!
هر اندازه گناهانمون بزرگ باشه به پای رحمت و بخشش خدا نمیرسه البته این توجیهی برای انجام گناه نیست ولی امید بخشه واسه جبران...

سلام،
ممنون،متقابلاً از خدا می‌خوام که این ماه رو برای شما ماه آرامش درون قرار بده؛ در کنار شما عزیزان هم نگاهی به ما بکنه.الهی...گاهی...نگاهی!
منظور من هم این نبود (همون طور که گفتم اگر خودم می‌خواستم چیزی درباره ماه رمضان بنویسم فرقی با این یادداشت خانم مرشدزاده نمی‌کرد)
ما همیشه باید به خدا گمان نیکو داشته باشیم
ممنون از وقتی که گذاشتید

ع.ر.وطن دوست شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 17:52 http://www.hekayathamchenanbaghist.blogsky.com

سلاام!
شرمنده!
اگر دیر امدم مجبور بودم!
اسیر قبض و بست روح بودم!:دی

خوبی؟

در مورد پست قبلی باید بگم که قران و اهل بیت و .. جایگاه خاصی در بین اکثر ما و حتی مذهبیون نداره چرا که اگه یه سنگ به دست یکیمون بدن و بگن که این سنک مهر نماز حضرت علی در جنگ صفین بوده دیگه خواب به چشممون نمیاد و شبانه روز میگیم عجب چیزیه!
در حالیکه حرفشون روی تاقچه که چه عرض کنم روی زمینه و داره خاک میخوره!

بر میگردم دوباره :)
یا علی

سلام،
کوتاه و گویا، چی بگم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد