الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

۲۵- به یاد سومین خورشید بقیع

ماجرا ناخواسته پیچیده شده بود. آن زمان ساخت کاغذ در انحصار رومی‌ها بود. مسیحیان مصر هم که کاغذ می‌ساختند به همان روش رومی‌ها و بنا بر اعتقادات مسیحی‌شان روی کاغذها عبارت «پدر و پسر، رو‌ح‌القدس» راچاپ می‌زدند، البته به زبان خودشان؛ چیزی تو مایه‌های مارک‌های امروزی.

«عبدالملک‌اموی» یک بار یکی از این کاغذها را دید و گفت که این عبارت را برایش ترجمه کنند. وقتی معنی‌اش را فهمید عصبانی شد که چرا در مصر که یک کشور اسلامی است، باید کاغذ با این مارک تولید شود؟ سریع یک نامه به فرماندار مصر نوشت که از این به بعد باید روی کاغذها بنویسند :«شهد الله انه لا اله الا هو». به بقیه ایالت‌های اسلامی هم فرمان داد هر چه کاغذ با نشان مسیحی دارند از بین ببرند.

خبر این کاغذهای جدید به روم رسید.قیصر هم یک نامه به همراه هدیه برای عبدالملک فرستاد تا ماجرا ختم به خیر شود و کاغذ با همان مارک رومی تولید شود. عبدالملک نامه را جواب نداد. بار دوم قیصر هدیه را دو برابر کرد اما باز هم عبدالملک کوتاه نیامد.

دفعه سوم، قیصر باز هم هدیه را دو برابر کرد امام نامه‌اش دیگر دوستانه نبود:«اگر قبول نکنی، از این به بعد سکه‌ها را با دشنام به پیامبر اسلام ضرب می‌کنیم.» از شانس بد، ضرب سکه هم در انحصار رومیان بود!

عبدالملک مدام به خودش بد و بیراه می‌گفت. از دست هیچ کس هم کاری برنمی‌آمد.

بالاخره یکی گفت«خودت را به آن راه نزن!تو که می‌دانی باید از "باقر" کمک بگیری چرا بیخود این در و آن در می‌زنی؟!»

امام (ع) را با احترام از مدینه به شام آوردند. وقتی در جریان ماجرا قرار گرفت، فرمود قیصر نمی‌تواند تهدیدش را انجام دهد. امام شیوه ساخت سکه را شرح داد و بعد هم فرمان ضرب سکه اسلامی را صادر کرد؛ طوری که یک روی آن سوره توحید و روی دیگر نام پیامبر را ضرب کنند.امام، حساب و کتابی هم برای وزن سکه‌ها یادشان داد. قرار شد نام شهر و تاریخ ضرب هم روی سکه‌ها نوشته شود.

 

منبع : همشهری جوان



شهادت امام محمد باقر (ع) رو به همه دوستان تسلیت عرض می‌کنم.

نظرات 12 + ارسال نظر
payar سه‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 22:43 http://www.everythings.orq.ir

hi besiar ghashang e damet in garm bekhosos in matlab be webam bia age moshkele bazdid dari ba kamtarin gheymat tabligh midam omadi nazar yadet nare www.near-to-you.com

مهدی چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:42

سلام خوبی
فقط می تونم بگم کاش روزی دست ملتمس ما به دامن ائمه هم برسه
من که خیلی نا امیدم از جانب خودم
می تونم بگم این روزها وقتی می خوام از خا چیزی طلب کنم زبونم بند میاد شرمم میاد حرف بزنم
آنها کجا سر من کجاو آن آستان کجا!
بابت ایران و ساختنش من هم بشدت نگرانم و معتقد به اینکه هر کسی باید هر جایی که هست کارشو درست انجام بده که این جور نیست.
و هنوز هم نگرانم و پریشان خاطر که به کجا میریم و مبریم می تازیم
شاید تو این روزها که روزهای خوبی هم نیست واسه من
تنها شادی هام دیدن مطالب سرشار از حس مسئولیت بچه هاست
شاگردی دارم 40 سالشه دارم بهش زیست درس میدم روز 2 شنبه دیدم حواسش به درس نیست با عصبانیت ازش پرسیدم چته؟
گفت:چرا اینقدر نگرانید؟
خیلی جالب بود واسم !!!!!!!
کاش زودتر امسال به خوبی تمام شه
ای کاش میشد.
خوب درس بخونید

سلام مهدی جون
خدا و ائمه (ع) همیشه بغل دست ما هستند
اگه ما خودمون رو ازشون دور "فرض نکنیم" اینو همیشه حس خواهیم کرد.

دوباره می سازمت وطن! همه جا امثال شما پیدا میشه که حس مسئولیت در قبال محیط شون داشته باشند؛ شما غصه نخور

خیلی مخلصیم
یاحق

مهدی چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:43

از خدا

س.ح چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 08:29

سلام..
ممنون استفاده کردیم..
راستی موقع خوندن دعای عرفه ما رو فراموش نکنین..
ملتمس دعاییم فراوان

سلام
شما هم همین طور، ما و دوستان رو فراموش نکنید

یاحق

رستگار چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 14:12 http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام
...
منم شهادت این بزرگوارو به همه دوستان تسلیت می گم!
یا حق

علیکم السلام!

س-ف چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 15:23

سلام.
گاهی حل کردن یک مسئله به راحتی پرسیدن یک سوال ه.
کاش فرهنگ پرسیدن سوال در صورت ندونستن جواب جا بیوفته.
ما همه عالم نیستیم.اگر هم باشیم در زمینه تخصص خودمان هستیم.
کار را باید به کار دان سپرد.
ــــــــــــ--
من هم این روزو تسلیت می گم.
ـــــــــــــ
برای روز عرفه برنامه زیاد داشتم.
رفتن به مناطق جنگی٬
قم و جمکران...
تو گیر دار تصمیم گیری بودم که...
عرفه امسال گویا خونه می مونم.
هر جا بودید.دعا فراموش نشه.
ممنون

سلام
ناگهان چه زود دیر می‌شود!

301040 چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 20:51 http://301040.blogsky.com

مطلب رو خوندم امین. ممنون.
ولی به غیر از مطلب می خوام راجع به یه کامتی که توی وبلاگ س.ف گذاشته بودی صحبت کنم.
.....
می دونستم یه روزی به جایی می رسی که از مملکت خسته می شی! همیشه فکر می کردم بچه ی منظمی هستی و توی جامعه ی بی نظمی مثل ایران قاطی می کنی :)
ولی اینو یادت باشه، که احتمالا جامعه های دیگه کلی مشکل دیگه دارن که گرچه نظم رو رعایت می کنن، ولی اگر بری اون جاها مشکلای جدیدی پیدا می کنی.
خلاصه سعی کن بسوزی و بسازی!
و اگر هم شد، کمک کنی تا بهتر بشه

سلام علیرضا
خوبی؟
مثل اینکه جایی در دنیا واسه من نیست! ایران که اینجوری، روحیه‌ام جوری نیست که جای دیگه هم دوام بیارم.
ولی باز هم فکر میکنم بدترین چیز همین درب و داغونی ایرانی‌هاست! اصلاً نمیدونم چی بگم...

مسافر خدا چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 22:52 http://mosaferekhoda62.blogfa.com

سلام

تقاضا دارم با دقت بخوانید و فکر کنید . اگر خواستید به دیگران منتقل کنید .

امام محمد باقر (ع ) : " گمان می کنید که چشمهای بینا و گوشهای شنوای ما همیشه همراه شما نیست؟ چه پندار نادرستی است . به خدا سوگند هیچ چیز ار کردارتان بر ما پوشیده نیست . پس ما را نزد خودتان حاضر بدانید و خود را به کار نیک عادت دهید و از اهل خیر باشید تا به همین نشانه و علامت شناخته شوید . من فرزندان و شیعیانم را به این برنامه فرمان می دهم . "

( بحارالانوار ج۴۶ ص۲۴۳)

سلام
ممنون از حدیث زیباتون، استفاده کردیم

داود پنج‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 14:46 http://yaran1388.blogsky.com

سلام امین جان
اگه امروز رو با سی سال قبل مقایسه کنیم مطمئنا برآیند رشد کشور ما در همه زمینه ها مثبت بوده٬ ولی این رو هم قبول دارم که سرعتش خیلی کند بوده. پس ضرر نکردیم که کلی هم سود بردیم. حالا اگه این رشد کند بوده دلیل ناامیدی از زندگی در کشور نمیشه و باور کنید نسل شما و جوونایی مثل شما که فکر مهندسی دارن و متعهد و متخصص هستن میتونن به این رشد کند٬ سرعت بدن.
پس لطفا دم از ناامیدی نزن که یاس سرآغاز مشکلات بعدیه. هر وقت نا امید میشی به یاد بیار مهندسی مثل شهید باکری برای اینکه امروز من و تو و ما و شما راحت گفتگو کنیم توی قایق پودر شد و اثری ازش باقی نموند که این خواسته خود او از خدا بود که نمیخواهم حتی جسمم ذره ای از این زمین را اشغال کند.
البته جسارت منو میبخشی٬ من کوچکتر از آنم که جوونای دانایی مثل شما را نصیحت کنم ولی خوب گاهی وقتا درد دل کردن با دوستان شاید شکل نصیحتم به خودش بگیره که انشاالله به بزرگواری خودشون میبخشن. یاحق

سلام آقای حیدری عزیز
من مشکلی با پیشرفت و ... ندارم.اتفاقاً در این زمینه ها به همت جوانان متخصص و متعهد خیلی هم اوضاع مون خوبه.مشکل من اینه که ما با اینکه مسلمان هستیم و همون طور که همه می دونیم دستورات اجتماعی دین ما خیلی خیلی پررنگ تر از دستورات فردی هست، خیلی در این زمینه اوضاع مون خرابه! متاسفانه من خیلی به این قضیه حساس هستم و واقعاً اذیت میشم.
فقط بعنوان مثال وقتی رانندگی می کنم گاهی اوقات آنقدر بهم از بی فرهنگی مردم فشار می یاد که پاهام شروع می کنه به لرزیدن و دیگه کلاج و ترمز نمی تونم بگیرم! این بدون اغراق گفتم آقای حیدری! واقعاً خیلی بهم فشار می یاد.دیگه نمی خوام از ادارات صحبت کنم...
این هم چیزی نیست که بشه درست کرد مگر با آموزش درست از دبستان که اونهم می دونید که چقدر بهش کم توجهی میشه.بنابراین کوچکترین امیدی باقی نمی مونه!
به شوخی به دوستان میگم امام زمان (عج) هم که بیان باید یه 50 سالی کار کنند تا بتونن یه تکونی به این مملکت بدند!

روز عرفه ما فرزندان تون رو فراموش نکنید.

سید مرتضی پنج‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 19:04 http://imami.persianblog.ir

سلام اخوی
در روز عرفه ، چو چشمانتان شوق باران گرفت نگاهی به قلب بیابان کنید...
بدرود

سلام پسر عمو
شما آبروتون پیشه فامیلا بیشتره! دعامون کنید فراوان...

مهدی جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:40

سلام و صد سلام به همگی
خوبید؟
آقایان و خانومها امشب و امروز منم دعا کنین لطفا
هر کی هم اومده اهواز بفرمایند دربست قدمشون روی فرش خونمون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(اینو واسه س ف جان گفتم که نشد بیان مناطق جنگی)
امین جان در مورد هر 2 زبان نوشتاری قاصره و توضیح بیشتر در حد این مجال بعید
فقط امیدورام و آرزومند که یه روزی از کارها و تصمیماتی که الان گرفتم پشیمان نشم .
خوب درس بخون
باز هم ملتمس این که وقت دعا هم رو فراموش نکنیم.

سلام مهدی جون
انشاالله که تصمیم درستی گرفتی و پشیمون نخواهی شد.
شما هم ما رو فراموش نکن

یاحق

بنت الهدی جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 08:05

سلام
چقد حیف که به این پست ارزشمند دیر رسیدم..

ممنونم استفاده کردم..

سلام
دیر؟ چرا؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد