الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

مصلحت پرستی یا حقیقت پرستی در نهج البلاغه(یادداشتی از یک دوست)

دیشب همینطوری پس از مدتها نهج البلاغه رو باز کردم. داشتم به این فکر میکردم که آیا خود من، بعد از این همه ایراد گرفتن از بنیادگراهای مسیحی و مسلمان، واقعاً میتونم مستقل فکر کنم، یا هر چی بخونم از حضرت امیر رو یه جوری توجیه خواهم کرد؟ چیزی دیدم که از شدت هیجان ضربان قلبم به شونصد رسید! گفتم بذارم اینجا.
کمیل بن زیاد رو میشناسین؟ همون که "صاحب سر" حضرت علی بود؟ همو که دعای کمیل به نامشه (دعای خضر که از حضرت آموخت)؟ همو که آخر سر در 90 سالگی به خاطر محبت علی علیه السلام به دست حجاج کشته شد. خب، حالا خوب تصور کنین چنین یار نابی رو، چنین عزیزی رو، حالا فکر کنین اگه ازش یه اشتباه سر بزنه، در اون دوران که حضرت امیر از همه طرف تحت فشاره، حضرت چه پاسخی بهش خواهند داد؟ چه طوری ماست مالی خواهند کرد؟ چطوری توجیه خواهند کرد؟ چطوری خواهند گفت اشتباه کرد، ولی خوب، بالاخره از این بهتر که نیست، بهتره چیزی نگیم، بهتره همینطوری بهش بگیم که مواظب باشه، در تقوای این مرد که شکی نیست. خب؟ حالا نامه حضرت رو بخونین، ترجمه از مرحوم شهیدی، ولی با لحن خودمه.
و من کتاب له (علیه السلام) إلى کمیل ابن زیاد النخعی و هو عامله على هیت ینکر علیه ترکه دفع من یجتاز به من جیش العدو طالبا للغارة:
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ تَضْیِیعَ اَلْمَرْءِ مَا وُلِّیَ وَ تَکَلُّفَهُ مَا کُفِیَ لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْیٌ مُتَبَّرٌ وَ إِنَّ تَعَاطِیَکَ اَلْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِیسِیَا وَ تَعْطِیلَکَ مَسَالِحَکَ اَلَّتِی وَلَّیْنَاکَ لَیْسَ بِهَا مَنْ یَمْنَعُهَا وَ لاَ یَرُدُّ اَلْجَیْشَ عَنْهَا لَرَأْیٌ شَعَاعٌ فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ اَلْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِکَ عَلَى أَوْلِیَائِکَ غَیْرَ شَدِیدِ اَلْمَنْکِبِ وَ لاَ مَهِیبِ اَلْجَانِبِ وَ لاَ سَادٍّ ثُغْرَةً وَ لاَ کَاسِرٍ لِعَدُوٍّ شَوْکَةً وَ لاَ مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لاَ مُجْزٍ عَنْ أَمِیرِهِ وَ اَلسَّلاَمُ

و نوشتاری از او برای کمیل، آنگاه که فرماندار هیت بود، امام بر او خرده میگیرد که چرا سپاهیان دشمن را که از حوزه مأموریت او گذشته و برای غارت مسلمانان رفته اند را واگذارده و از سرزمین خود نرانده است.
اما بعد، اینکه آدمی واگذارد آنچه را بر عهده دارد، و بر عهده بگیرد کاری که دیگری باید انجام دهد
ناتوانی ای است آشکار، و اندیشه ای تباه و نابکار
دلیری تو در غارت مردم قرقیسیا، و رها کردن مرزهایی که تو را بر آن گمارده ایم، و کسی نیست که آن را مواظبت کند، و سپاه دشمن را از آن دور نماید،
رأیی خطاست و اندیشه ای نارسا
تو پلی شده ای برای هر کس از دشمنانت که قصد غارت دوستانت را دارد
نه قدرتی داری که با تو بستیزند، نه از تو ترسند و از پیشت گریزند
نه مرزی را توانی بست، نه شوکت دشمن را توانی شکست
نه نیاز مردم شهر را بر آوردن توانی، و نه توانی امیر خود را راضی گردانی
والسلام

اصلاً همه چیز به کنار. این امام، تحسین برانگیز نیست؟ چنین نامه ای، در سخت ترین شرایط، شاهکار نیست؟ امام دشمن خارجی نداشت؟ دشمن داخلی نداشت؟ تو مسجدش هر چی ازدهنشون در میومد نمی گفتن؟
باشه برای اونها که از صبح تا شب کارشون توجیه هر افتضاحیه که به بار می آد. و توجیه سکوت در مقابلش...

برگرفته از وبلاگ: amedstudent.blogspot.com


نظرات 16 + ارسال نظر
خودم پنج‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 15:09 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام دوستان
امیدوارم سالی پر از خیر و برکت و پرتوفیق در پیش رو داشته باشید.
نخواستم چیزی به این متن چیزی اضافه کنم که ذهنیتی ایجاد بشه، فقط دوست دارم کمی راجع به سیره امیرالمومنین (ع) در حکومت داری تامل بیشتر کنیم...

داود پنج‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 15:23 http://yaran1388.blogsky.com

سلام امین جان

انشاالله که تعطیلات بهت خوش گذشته باشه

سالی خوب و خوش و خرم در پرتو عنایات مولی علی(ع) در پیش داشته باشی

زیاراتت هم قبول باشد انشاالله

انشاالله که کشور ما هم به سمتی حرکت کند که عدالتی علی وار در آن حاکم گردد و هر که ظلمی مرتکب میشود صرفنظر از اینکه کیست و که بوده است در دادگاه عادل اسلامی محاکمه و پاسخگوی مردم باشد.

ایام به کام

یاعلی

سلام بر آقای حیدری بزرگوار
ممنون از لطف‌تون، من هم سال بسیار خوبی رو براتون آرزو می‌کنم.

اگه بخواهیم واقع بین باشیم فکر کنم باید برای این مورد تا ظهور امام زمان (عج) ،که انشاالله خیلی دور نیست، صبر کنیم!!! ☺☻☺☻☺☻☺☻

یاحق

د پنج‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 22:17

سلام.
ممنونم.
خیلی خیلی قابل تامل.
هم در بعد حکومتی هم در زندگی شخصی. توضیح اولش هم خیلی جالب بود. اینکه آدم گاهی تا مرز تردید پیش میره و خدا چطور کمک میکنه. و حتی به طور خاص موضوعی که مطرح کردن «توجیه عقاید».
ممنون

سلام
رسیدن بخیر! چند روزی تشریف نداشتید.
دوست دارم بشینم یکبار اون بخش‌هایی از نهج‌البلاغه رو که مربوط به دوران حکومت حضرت هست رو یکبار بخونم.این چندتایی که باهاشون برخورد کردم واقعاْ فوق العاده بودند...
متاسفانه این "توجیه عقاید" باعث و بانی خیلی از مشکلات امروز کشور ماست...

ع.ر.وطن دوست جمعه 13 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 15:09 http://123tamam.blogsky.com

سلام!!
چطوری سید؟
سلامتی؟

اقا! این وبلاگت بالاخره رنگ تو رو دیدا! :دی

مواظب خودت باش!
خیلی مخلصیم
با علی

سلام استاد،
شما مثل اینکه خیلی بهتری!

آره،چقدر اینجا عوض شده!
قربان U

یاعلی

هدی جمعه 13 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 23:30 http://elmoservat.blogfa.com

سلام
واقعا تفکر برانگیز بود و مطمئنا ذهنیت ها و برداشت های مختلفی هرکس دارد...و ممکن است در تضاد هم بوده باشد برداشت هرکسی از این سخنان مولا(ع)...
ما هم بهتره چیزی نگیم...
یا حق.

سلام
اختلاف نظرها برای جامعه یک نعمت بزرگه، اصلاً رشد و بالندگی جامعه در گرو تضارب آراست؛ مهم همین تامل هست که قصد من هم از گذاشتن این پست همین بود.
ممنون از حضورتون
یاعلی

س.ح یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:23 http://badbadakeabyy.persianblog.ir/

سلام..
رسیدن بخیر
از خدا پنهون نیست از بندش چه پنهون بنده در طول تعطیلات عید یه دوره کلاس نهج البلاغه خوانی برای خودم گذاشتم..شنیده بودم کتاب محشری ولی سعادت خوندنش رو خیلی کم داشتم..
یادمه یه جایی میخوندم که حضرت فرموده بودن شما موقعی حق رو میشناسین که جایی ناحقی اتفاق بیافته موقعی به عمق تعالیم قران پی میبرین که جایی این تعالیم نادیده گرفته شود..
شاید این اتفاقها تا نیافته ماها روشن نمیشیم..
ممنون
یا علی

سلام
ممنون، امیدوارم تعطیلات به شما هم خوش گذشته باشه
خوش به سعادت تون، انشاالله ما هم کمی همت مون رو بلند کنیم.

قدر عافیت رو کسی میدونه که به مصیبتی دچار بشه! ☺☻

یاحق

میم. الف. دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 19:39 http://nahani.persianblog.ir

باریکلااااا
خوب بود. ولی مواظب باش خیلی هم به هیجان نیایی خطرناکه...
یاعلی

سلام!
این که گفتی یعنی چه؟!☺☻☺☻
افراط و تفریط در هر کاری انسان رو عاقبت بخیر نمیکنه...

ممنون
یاحق

رستگار سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 02:08 http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام

با عرض پوزش از تاخیر!
هرچی تو تعطیلات گذاشتیم کتابا و جزوات خاک بخوره حالا دیگه وقت گردگیریه!!!

در مورد حضرت علی (ع) که دیگه حرفی برای گفتن هست؟!!!
فقط کاش کمی عبرت٬‌ کاش کمی عمل به آموزه هاشون...
این روزا همه علی علی می کنن ولی مرد عمل خیــــلی کمه!

ممنون که فرصتی رو ایجاد کردید یادی از کلام و عمل مولا کنیم!

یا حق

سلام
پس شما هم مثل ما هستید!
راستش من فکر می‌کنم همون "علی علی کردن" هم توی جامعه نیست!

خدا آخر و عاقبت همه‌مون رو ختم بخیر کنه

ممنون از حضورتون
یاحق

سیدامیرحسام چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:22 http://shia-book.blogsky.com/

سلام...
حال شما سیدامین؟
خوبی یا بهتری؟!
کم سعادتی از منه یا بازم از منه؟!!
(خنده)

خیلی تامل برانگیزه...!!!

کلام مولا مثل خورشید!
انشاالله که پنجره های دلمون رو به روی نور این خورشید باز کنیم.

البته اگه پرده و حجاب نفس بذاره!

صبح نزدیک است و ...

سلام
مثل اینکه حال شما خیلی از بهتر از ماست!

فقط میشه گفت آمین و البته اینکه یه تکونی به خودمون بدیم و بیشتر و بیشتر راجع به این چیزها فکر کنیم...فکرُفکر می‌کنم مشکل اینجاست!

اتفاقاْ الآن داشتم می‌یومدم خونه‌تون!
یاحق

فاطمی چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 21:33

سلام آقای امین!
حالتون خوبه؟
اصلا فکر نمی کردم طول این مدتی که سر نزدم فقط یه پست گذاشته باشین ...ولی همین یه پستتون کار چند تا پست رو کرد...خیلی پربار و تامل برانگیز بود!
راجع به این نامه یکی دو تا نکته به ذهنم رسید که ترجیح میدم بیشتر در موردش فکر کنم... بعد اگه به نتیجه ی به دردبخوری رسیدم اینجا هم مطرحش می کنم!
راستی ممنون که برای عید دیدنی تشریف آوردین هرچند که ما خونه نبودیم!
یا علی مددی!

سلام از ماست
مرسی،من امکان نداره حالم بد بشه!
امیدوارم سال بسیار خوبی رو در پیش رو داشته باشید
من کلاْ تنبل وبلاگی هستم!
حق با شماست، واقعاْ تامل برانگیز بود.خیلی دوست دارم با این دید نامه‌ها و خطبه‌های حضرت در زمان حکومت‌شون رو بخونم.انشاالله توفیق داشته باشم.
خوشحال میشم این نکته ها رو با ما هم در میون بگذارید.
خواهش می کنم
یاعلی مددنا!

علی غضنفری چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 23:48 http://www.kokmorgh.blogfa.com

سلام
سید چه طوریایی؟
یه پیشنهاد دارم
کتاب علی از زبان علی رو حتما بخون
اگه خواستی بهم بگو e-bookرو بهت بدم
خوب و منصور همیشه

سلام رئیس بزرگ!
شما خوبی،وبلاگ منو از کجا پیدا کردی؟آهان فهمیدم،حسین محسنی!
اسمش برام خیلی آشناست،حتماً این کارو بکن.

برقرار باشی و سبز

سید مجتبی شجاع الساداتی جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 23:22 http://hasrate-dirine.blogspot.com

این علی و آن علی.....
ان کجا و آن کجا.....

...

مهرگان دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 00:09 http://bandarmehr.blogfa.com

سام حاج آقا
خوب هستین انشالله؟؟
من هم با نظر دو سوم دوستان موافقم

فکر کنم قبل از عید بری عید مبارکی خدمت رسیدم
بازم سال جدید رو تبریک میگم
انشاله که سال خوب و پر برکتی داشته باشین




در پناه حق

سلام از ماست!
ممنونم،انشاالله شما هم خوب باشید.

شما لطف دارید،امیدوارم سال بسیار خوبی رو در پیش رو داشته باشید.

یاحق

س.ح سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:12

سلام اقای امین
نکنه دباره رفتین مسافرت که نیستین
ایشالا که خوب هستین
یا علی

سلام
نه، تشریف داریم!
فقط کمی سرم شلوغه،انشاالله به زودی آپ می کنم.ممنون که یاد ما هستید
یاعلی

ع.ر.وطن دوست چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:11 http://123tamam.blogsky.com

سلام حاجی!!

مخلصیم!
کجایی؟
اسکایپ هم که جواب نمیدی!!

اقا اپ کن دیگه وقتش شدها! :دی

بدو ! منتظریم
یا علی

مهرگان چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:22

سلام حاج آقا!!
خوب هستین؟؟

ما چیکار کنیم نام و یاد و خاطره بیلبوردها به فراموشی سپرده بشه؟؟
برای بیلبوردها اون تصاویری رو که میخوام هنوز نتونستم بگیرم !!آخه مرکز شهره !!سخته!!

شما چرا آپ نمی کنید؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد