الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

76- رمضان و درس‌هایش(3)

این روزها که فرصت بیشتری برای غور کردن در قرآن رو دارم(یا بهتر بگم،خودم فرصت بیشتری میذارم) نکته‌ای توجهم رو جلب کرده.البته این نکته بیشتر تن آدمو میلرزونه! اینکه ما،کسانیکه اسم مسلمان شیعه رو یدک میکشیم، خیلی بیش از حد به رستگاری در جهان آخرت مطمئن هستیم، انگاری سند بهشت رو به نام‌مون زدند و این چند سال عمر کوتاه بین ما و اون فوز عظیم فاصله انداخته! اما وقتی آیات قرآن رو با کمی تامل میخونی اون روی مسئله خودش رو بهت نشون میده.این چند مورد رو توجه کنید:


1- آیه 158 سوره انعام: «... بدانند روزی که برخی از نشانه‌های پروردگارت بر آنان در رسد،کسی که قبلاً ایمان نیاورده یا ایمان آورده ولی خیری از ایمانش در دنیا نبرده، ایمانش(ایمانی که با دیدن حقیقت برایش روی میدهد) به حالش سودی نخواهد داشت.»


2-آیه 70 سوره انعام: «وکسانیکه دین خود را بازیچه و سرگرمی گرفته‌اند و زندگی دنیا آنان را فریفته است رها کن...آنان کسانی هستند که به سبب آنچه فراهم آورده‌اند از پاداش الهی محرومند...»


3- و از همه عجیب‌تر و تکان‌دهنده‌تر آیات 163 تا 165 سوره اعراف هست که قرآن داستانی شگرف از قوم بنی‌اسرائیل رو بیان میکنه. اونجا که خدا برای امتحان مردم صید ماهی(که شغل اصلی مردم بوده) در روز شنبه رو ممنوع میکنه و اتفاقاً شنبه‌ها ماهی‌های زیادی خودشون رو در رودخونه به مردم نشون میدادند و یه جورایی دهن کجی می‌کنند و روزهای دیگه پیداشون نمیشد! یه عده می‌ببنند که نمی‌تونند از این صید کلان بگذرند ومثل الآن که بازار کلاه شرعی داغ هست کلی فکر می‌کنند و به این نتیجه میرسند که روز شنبه تور پهن کنند و ماهی‌های گرفتار رو روز یکشنبه از رودخانه بالا بکشند!!! در مقابل مومنین دو دسته بودند، یک عده این آدما رو نهی از منکر می‌کردند و عده دیگر به این دسته از مومنین می‌گفتند:«برای چه مردمی را پند می‌دهید که خداوند آنان را نابود خواهد کرد یا به عذابی شدید گرفتارشان خواهد کرد» (متن آیه) و یه جورایی میگفتند شماها خودتون رو بچسبید و کاری به اونها نداشته باشید! خدا هوای «ما مومنین» رو خواهد داشت و از اونها انتقام خواهد گرفت! اما...اما «پس چون گنهکاران آنچه را بدان تذکر داده شده بودند به فراموشی سپردند، کسانی را که از گناه نهی می‌کردند نجات بخشیدیم و کسانی را که ستم کردند به سزای اینکه از اطاعت خدا خارج شدند به عذابی ناگوار دچار کردیم»(متن آیه) یعنی به عبارتی سرنوشت دسته اول و به اصطلاح مومنینی که نهی از منکر نمی‌کردند یکی بود و این دو گروه برای خداوند فرقی با هم نداشتند... .خیلی تکان دهنده بود،نه؟


4- و تامل برانگیزترین و میخکوب‌کننده‌ترین آیاتی که باهاشون مواجه شدم؛ آیات 103 و 104 سوره کهف رو عرض می‌کنم: «ای پیامبر بگو آیا شما را از زیان‌کارترین افراد در این دنیا خبر بدهم؟ آنها کسانی هستند که تلاش‌شان در زندگی دنیا به بیراهه می‌رود ولی خود می‌پندارند که کار نیک انجام میدهند!»

 

دوستان عزیز، این آیات مشت نمونه خروار آیاتی از قرآن درباره آخرت هستند؛آیاتی که بیش از یک چهارم قرآن رو هم تشکیل میدند. خوبه کمی روشون تامل و تفکر کنیم.آیا مسیر کنونی ما درسته؟ یا فقط «می‌پنداریم که داریم کار نیک انجام میدیم»؟ آیا واقعاً در انتهای مسیر سعادتمند و اهل بهشت هستیم یا اینکه این گمان فقط کار شیطان بوده که اعمال‌مون رو برامون آراسته بوده(نقل به مضمون قرآن)؟ آیا...

 

پ.ن: دو سوم ماه مبارک داره تموم میشه...داریم به شب‌های قدر میرسیم... برعکس حرف‌های روحانی مسجد محل که هر سال با قطعیت میگه شب بیست و سوم، شب قدر هست روایاتی هستند که میگند شب قدر هر سال بین این سه شب میچرخه و به نظرم این محتمل‌تره.پس در هر سه شب وظیفه‌مون(دعا در حق دوستان‌مون) رو فراموش نکنیم! مخصوصاً یک التماس دعای ویژه برای شفای هر چه زودتر مادرم دارم... شب‌های قدرتون نورانی!

نظرات 13 + ارسال نظر
هدی جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:59 http://elmoservat.blogfa.com

سلام
ممنونم آقا سید
ممنونم که در مورد آیات نورانی قران را برای ما اینجا نوشتین تا بیشتر تامل کنیم...فیض بردیم.
امیدوارم بحق همین شب های قدر خداوند به مادر محترمتان شفایی عاجل و صحتی کامل عنایت نماید
التماس دعای فراوان در این شب های قدر.

سلام
قابل شما رو نداشت
جدا از شوخی این حداقل وظیفه ماست که درباره قرآن کمی تامل بیشتر کنیم و به قرائت صرف اکتفا نکنیم.در سوره فرقان اوده که پیامبر در اوون دنیای باقی لب به شکایت باز می‌کنند و از مسلمانان برای مهجور گذاشتن قرآن گله می‌کنند...خیلی حرف توی این آیه هست...

ممنون،انشاالله به دعای دوستان

یاحق

کاوسی جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 23:28 http://mighat61.blogfa.com

انا انزلناه فی لیله القدر
امشب رحمت دوست جاریست، مانند رود، نه! مانند باران، اگر دلتان لرزید، بغضتان ترکید،
کسی اینجا محتاج دعاست، اگر یادتان بود، باران گرفت دعایی به حال من بیابان کنید.

سلام
رود که چه عرض کنم،اون چیزی که ما دیدیم سونامی بود!

وظیفه است قربان

س.ح جمعه 28 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 23:32

سلاام
این ایه اخری شوک عجیبی بود
...
برم یه فکری به حال خودم کنم
...
دعامون کنید
..
به روی چشم ایشالا هر چه رودتر سلامتیشون رو به دست بیارن

یا علی

سلام
کلاً آدم به این آیات فکر میکنه شوکه میشه...
"بریم" یه فکری برای "خودمون بکنیم"

خیلی ممنون
علی یارتون

ادم برفی شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:28 http://samiraab.blogfa.com

سلام
امیدوارم حال مادرتون هرچه زودتر خوب بشه
من دعا کردن خیلی از آدمارو دیدم-اونایی که بیمار هستن یا عزیرشون بیمار هست یه جور دیگه ای خدارو صدا میزنن-
به امید شفای همه ی بیماران

سلام
خیلی ممنون و متشکر
همین طوره...بعضی اوقات خدا این کارا رو میکنه شاید ما یه تلنگری بخوریم...

اللهم اشف کل مریض...آمین

د شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:40

سلام.

امر به معروف و نهی از منکر مفهوم و فریضه ای هست که کاملاً در پس لایه ای سیاهی که خودشاخته است پنهان شده،
چیزی که خیلی از آدمهای به اصطلاح «درد دین» دار مون در جامعه به اسمش هم حس خوبی ندارند، و من خودم هم تا مدتی قبل همین طور بودم، اما خب به واسطه این همه تاکید در متن دین کسی که حس خوبی نداره هم تلاش میکنه خیلی به روی خودش نیاره و خودش را کمکی فریب بده،

اما واقعیت اینه که امر به معروف و نهی از منکر کونوا دعات الناس به غیر السنتکم هست، یعنی لابد اینطوریه که خطایی را عدم خیر و معروفی در کسی-کسانی دیده میشه، بعد به واسطه روح خیرخواهی که در مومن هست درد عجیب و دغدغه سنگینی وجودشو میگیره و فکر میکنه که چطور اول خودش آراسته بشه و بعد با این آراستگی در جان آدم دیگه ای تاثیر بذاره، خیلی فکر و انرژی میطلبه تا بخواد به جواب درست برسه،

حرف های مسخره و «مردم بی حس کن» ی مثل موسی به دین خود عیسی به دین خود، هر کسی را توی قبر خودش میذارن و خیلی از عرف های پیدا و نا پیدای دیگه توی جامعه به کشیدن لایه سیاه روی این فریضه پسندیده و دوست داشتنی و عظیم کمک میکنه. شرم آور و تاسف برانگیزه....

یکی از مواردی که خیلی باید توجه کرد حداقل بودن مفسده و حداکثر بودن بهره توی این فریضه هست، و این کار هم فکر کردن های زیاد به وقت پیش آمدن، تبهر اجتماعی خوب، تعامل سازنده با مردم، به قول عزیزی کمی روانشناسی و .... را میطلبه.

قطعاً خوب نبودن و بلد نبودن بهترین راه، بهانه عاقلانه ای برای ترک این فریضه نیست، واجب واجبه. نماز بی حضور قلب، نمازی که دل و ذهن لحظه ای سکون ندارند توش و به هر طرف حیرا ن و سرگردان و دنبال پوچی اند قابل ترک کردنه؟ درست اینه که ترک بشه؟ یا نماز باید باشه اما درد بد و خراب بودنش باید مدام یادآوری بشه، و تلاش و دعای شدید صورت بگیره تا زودتر به حد مطلوب برسیم؟

البته دعوت زبانی از جنبه دیگه ای قابل تامله، اینکه اگر کسی احساس کنه کار بدی میکنه، توی جامعه 100 نفر میان بهش تذکر میدن، تا اینکه در برابر اون کار بد، توی مغازه ها عزیزش میدارند، کسانی که عقیده مخالفی با او دارند با لبخندی از او عبور میکنند و خلاصه خیلی جای خوبی توی جامعه خواهد داشت دو روی برخورد هست که به ازای اولی قبح منکر شکسته نخواهد شد و روح جامعه از منکر باز میداره، و به ازای حالت دوم روح جامعه بگی نگی از منکر طرفداری میکنه،
من چند مورد از داستانهایی که تذکر های زبانی اثرات مطلوبی داشتند خوندم، واقعاً ارزش فکر کردن را داره،
هر چند توی این مورد شاید زیاد به انسان سازی و ساخته شدن روح طرف مقابل فکر و تمرکز نشه، و البته نمیشه گفت قطعاً بی تاثیره، جای فکر داره.

این خطابه طولانی به مناسبت قسمتی از آیه ای بود که در متن آورده شده، دلم برای خودمون و جامعه مون که این بلا را سر «امر به معروف و نهی از منکر» آوردیم میسوزه.

یه سوال هم دارم، شما چرا فرض روحانی محل را محتمل نمیدونید و فرض خودتون را محتمل؟ حسیه؟ یا چون فرض دوم از زبان آدم های مهمتری شنیده شده؟ یا دلیل دارید براش؟

***
اللهم اقض حوائج المونین ....

سلام
خیلی ممنون از کامنت پرمحتواتون
شهید مطهری هم نظر شما رو دارند، ایشون میگفتند یه زمانی امر به معروف و نهی از منکر در رساله‌های عملیه مراجع بخشی رو به خودش اختصاص داده بود ولی الآن اینقدر این فریضه مهم الهی مورد غفلت واقع شده که حتی در رساله‌ها هم ازش چیزی نمی بینیم...
جداً ماها خیلی مفهوم امر به معروف و نهی از منکر رو تنزل دادیم و اصلاً دید خوبی در جامعه بهش نیست.دعا کنیم برای ظهور کسی که احیا کننده احکام تعطیل شده خداست و چشاننده طعم خوش دین به مردم...وقتی میبینم بعضی از بچه‌های دانشگاه صرفاً به خاطر ارائه چهره غلط از دین ازش فراری میشند خیلی غصه میخورم...دعا کنیم برای ظهور.

گزینه دو! اینو از یکی از علما شنیدم که منبع خیلی معتبرتری از روحانی مسجد بود.البته بازم صد در صد و با قطعیت نمیشه گفت.

M.M شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 14:04

سلام این شت ها وقت دعا هم رو یاد کنیم

سلام
حتماً

سعید دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:12

کاش قرآن را قدر بدانیم ...!!

سلام
وچقدر از این کاش‌ها در زندگی داریم!

یه آشنا دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 21:47 http://fellow.blogsky.com

سلام بر برادر گل خودمون سید امین آقا
آقا ما براتون دعا کردیم امیدواریم این ناچیز هم در شفای مادر بزرگوارتون کارگر باشه.
ولی فکر کنم دعای شما نافذ تره ها! فراموشمون نکنی...
حاجی احسنت! میگه زمان ظهور آقا هم خیلی از ما مسلمونا از تغییراتی که در اجرای واقعی دین خدا به وجود میاد زیاد خوشحال نیستیم! و از اینکه در انتظار چنین مردی بودیم پشیمون میشیم!
خدا کنه اگه ما در زمان ظهور آقا حضور داشتیم حداقل بتونیم براش بمونیم و عاقبتِ خودمون رو توی این دنیا جا نذاریم.
الیس الله بصبح قریب...

السلام علی من اتبع الهدی!
دست گلت درد نکنه حاج محمد!
زمان ظهور خیلی زمان عجیبیه،واقعاً نمیدونم اون موقع چگونه خواهیم بود...
الهی آمین

آره برادر،صبح خیلی نزدیک است،خیلی (جای سید خالی!)

آدم برفی سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:45 http://samiraab.blogfa.com

سلام
بسیار ممنونم - شب بیست و یکم برای من عالی بود.
و من همه رو بسیا ر دعا کردم-بخصوص مریضها و اونهایی که الان دیگه پیش مانیستن وشاید حسرت دوباره شب زنده داری شبهای قدرو دارن
اما من یه دو روزی فقط به روز نکردم -
اخرین مطلبم مربوط به بیست و نهمه!

سلام
انشاالله که شب بیست و سوم هم همین طور براتون بوده باشه
خیلی ممنون،امید ما به دعای دوستان مومن هست

بیست و نهم،مطمئن هستید؟!

پریسا سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:56 http://vahhm.blogfa.com

سلام
تو دعاهاتون مارو هم یاد کنید.
انشاا... مادرتون هر چه زودتر لباس عافیت به تن کنند.
یا حق

سلام
!Done it
ممنون

یاحق

راضیه چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 13:01 http://www.judyabot.blogfa.com

سلام

من چه ناپاکم اگر ننشانم از ایمان خود ، چون کوه
یادگاری جاودانه ، برتر از این بی بقای خاک
"شاملو"

ممنون از این پست خوب و مفید
خیلی از آیات استفاده کردم
اون ماجرای قوم بنی اسراییل هم واقعا تکان دهنده بود
اینا همه اهمیت نهی از منکر رو بیان میکنه
ولی میدونید قسمت جالبش کجا بود؟!
اونجایی که تور رو انداختن تو آب تا یکشنبه ماهی ها رو بکشن بیرون!!
خیلی شیرین داشتن سر خدا کلاه میذاشتن!!
البته ما هم خیلی از این کار ها ولی به صورت های دیگه انجام میدیم ها
مثلا ظاهر یه عمل رو متناسب با خواسته ی خدا تنظیم میکنیم ولی غافل از روح اون عمل هستیم!

انشالله مادر بزرگوارتون زود تر بهبود پیدا کنن
دیشب براشون دعا کردم

در پناه خدا
یا علی

سلام
فاعتبروا یا اولی الابصار!
از این تیپ آیه‌ها خیلی خیلی زیاد داریم،من یکی که به شخصه خیلی نگرانم

ممنون که دعا کردید، انشاالله به دعاهای شما زودتر بهبود پیدا کنن...

علی یارتون

M.M پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 03:46

سلام خوبید آقا سید؟
این روزها دعا میکنین دیگه؟با اجازه آقا سید
دوستان فردا عازم حرم عشق اقام رضا(ع) هستم انشالله نایب الزیاره همتون هستم اینقدر هیجان زده ام که نمیدونم چی بگم اما قطعا همه شما رو یاد میکنم

سلام
به به! به سلامتی.انشاالله سفر بی خطری داشته باشید و نهایت استفاده رو از معنویتش ببرید.

حامیم پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 05:20 http://mehrmah.blogfa.com

و چه قدر به واقع قرآن پیش ما مهجور است و نمی دانم کی از این خواب زمستانی بیدار می شویم می ترسم از سرمای گناه یخ بزنیم ولی به گرمای سخنان و آغوش خداوند پناه نبریم.
سید دمت گرم بسی برایم مفید بود و مفید.
در این چند صباح باقی مانده به پایان ضیافت الله دعامون کنیا!
یا علی مدد.

سلام برادر
همین طوره،واقعاً این همه غفلت هم نوبره! علت خیلی از مشکلات کنونی ما هم همینه به خدا،خدا میگه قرآن من "شفای دل‌هاست".کاش درک میکردیم،کاش

شما هم همین طور رفیق
علی یارت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد