الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

79-پیامبر...

«خدایا از ناتوانی خود به تو شکایت می‌کنم مردم مرا خوار گرفته‌اند و چاره‌ای نمی‌بینم. ای که بر همه رحمت می‌کنی! ای پروردگار مستضعفان! تو پروردگار منی! مرا به که واگذار می‌کنی؟ به بیگانه‌ای که بر من رو ترش می‌کند؟ یا دشمنی که مرا به دست او سپرده‌ای؟ در چنین حالی اگر بر من خشمگین نباشی باکی ندارم! چه عافیت تو بر من وسیع‌تر است! تو را به نور ذات تو سوگند میدهم که تاریکی‌ها را روشن کرده و کار این جهان و آن جهان را سامان بخشیده است، مبادا بر من خشم‌گیری یا از من ناخشنود باشی! از تو پوزش می‌خواهم چندان که راضی شوی...»

          فکر می‌کنید این مناجات متعلق به چه کسی و در چه زمانی است؟ لطفاً یه چند ثانیه‌ای تامل کنید و بعد برید سراغ «ادامه مطلب»

این مناجات، نجوای پیامبر بزرگوار اسلام هست در یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی‌شون...زمانی رو تصور کنید با مرگ ابوطالب و خدیجه کبری(درود و سلام خدا بر ایشان) پیامبر(ص) دیگر در جلوی مشرکان قریش حامی و پشتیبانی ندارند و ریاست بنی‌هاشم به ابولهبی رسیده که سخت‌ترین دشمن پیامبر است. پیامبر عزیز ما به معنای واقعی کلمه تنها شده‌اند... ناچاراً سفری به طائف می‌کنند تا مردم آنجا رو به اسلام دعوت کنند ولی پاسخی جز سنگ و کلوخ نمی‌شنوند... با تنی زخمی و قلبی افکار به تاکستانی پناه می‌برند و زیر سایه درختی این سخنان رو به زبان می‌آورند. حتی تصور این لحظات هم دشوار هست...ولی ببینید چگونه با خدا راز و نیاز می‌کنند! نگران این هستند که خدا ازشون ناخشنود و خشمگین باشه،تازه پیامبر چیزی برای تبلیغ کم نذاشته بودند؛ نگرانی ایشون از این بود که شاید ایمان نیاوردن مردم تقصیر ایشون باشه  ... داشتم فکر می‌کردم اگه ما در مشابه این شرایط سخت(حالا با درجات پائین‌تر) قرار بگیریم آیا این گونه دعا خواهیم کرد یا فقط به خدا غر میزنیم و از شرایط سخت شکایت می‌کنیم؟ یا اصلاً خدا رو در اون لحظات یادمون میاد؟! آیا باز هم دم از خدا میزنیم یا میگیم اگه خدا هست چرا ما رو به حال خودمون رها کرده؟! خیلی مسئله دور از ذهنی نیست؛شاید شما هم کسانی رو دیدید که  وقتی عزیزی از دست میدند چطوری سخنان شرک‌آلود به زبون میارند (مخصوصاً بعضی مادرهایی که فرزند جوون از دست میدند).

شاید بهتر باشه دعا کنیم خدا ما رو این جوری امتحان نکنه! این پست رو گذاشتم فقط برای لحظه‌ای تفکر...تفکر درباره عمیق بودن ایمان‌مون...تفکر در مورد اعتقادات‌مون... آیا درخت بی‌ریشه‌ای هستیم که با کوچکترین طوفانی فرو میریزه یا درختی ریشه‌دار که تاب سهمگین‌ترین طوفان‌ها رو داره؟

×××

پیامبر عزیز ما خیلی مقامش بالاست،بالاتر از همه پیامبران اولوالعظم... این نکته لطیف رو از قرآن ببینید: موسی(ع) وقتی با بنی‌اسرائیل از دست فرعونیان فرار میکرد به رودخانه نیل رسید.قوم همیشه غرغروی بنی‌اسرائیل(!) شروع کردند به آه و ناله که ای وای! دیگه بیچاره شدیم و کارمون تمومه! موسی(ع) گفت: «کلا ان معی ربی سیهدین ... »(هرگز،همانا با من است پروردگارم و به زودی ما را هدایت خواهد کرد(شعراء-62)). موسی ابتدا نام خود را آورد(معی) و سپس نام خدا را(ربی) ولی زمانی که پیامبر اسلام به همراه ابوبکر برای رهایی از شر مشرکان تعقیب‌کننده‌شون به غار ثور پناه می‌برند خطاب به ابوبکر که ترسیده بود فرمودند:«لا تحزن ان الله معنا...» (غمگین نباش،همانا خدا با ماست)پیامبر(ص) ابتدا نام خدا رو آوردند بعد خودشون رو...

نظرات 12 + ارسال نظر
جناب آشنا جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 00:24 http://fellow.blogsky.com

سلام بر آقا سید دلاور
حاجی یه چیز جالب اینجاست که همش در این مدل دعاها مخصوصا دعاهای امام سجاد و بازم مخصوصا دعای ۴۵ امشون که شب عید فطر می خونیم، همچنین دعای کمیل، ابتدا میان از عذاب و قهر خداوند میگن و بعدش شروع می کنن رحمت خداوند رو به رُخش کشوندن که نمی دونم شایسته رحمانیت خداوند نیست که بنده اش رو اینجوری عذاب کنه.
این یعنی بهترین سلاح ِ بیم و امید رو در قلب مومنین روشن نگه داشتن. و بهترین حالتیه که هر شخصی می تونه با معشوقش داشته باشه.
واقعا و انصافا انسان مسلمون باشه و از این معارف بی بهره بمونه خیلی خیلی نوبره.

یه چیز دیگه هم اینکه واقعا پیامبرمون ظرفیت بسیار عجیبی داشته. (البته اگر از دید یک انسان بهش نگاه بکنیم). شما تصور کن چه اعتماد و اعتقاد عجیبی به خودش و خدای خودش داشته که قبل از اینکه حتی مکه رو به تسخیر خودش در بیاره (یعنی حکومت درست و حسابی ای هنوز برپا نکرده)، از همون شهر مدینه، به پادشاهان جهان نامه می نویسه و اونها رو به قبول وجود خدای یکتا و دین او دعوت می کنه!
و همین اعتقاد و اطمینان هم هست که از پیامبر به امتش منتقل شده و امروزه در وجود مردم داره جوشش به وجود می آره و کار اسلام رو به پیش می بره.
التماس دعای فراوان.
یاعلی

سلام بر آشنای قدیمی!
باهات خیلی موافقم؛ما باید نحوه دعا کردن رو از معصومین(ع) یاد بگیریم.اصلاً معصومین(ع) این دعاها رو به همین جهت برای ما به یادگار گذاشتند.حالا مای مسلمون...
خوف و رجا...یکی بدون دیگری نه تنها خوب نیست بلکه بسیار هم خطرناکه!
یه چند وقتی هست که دارم کتاب تاریخ تحلیلی اسلام دکتر شهیدی(خدا رحمتش کنه) رو میخونم.واقعاً پیامبر(ص) شخصیت بسیار عجیبی داشتند.کاش یک صدم این ایمان رو من داشتم...

دو تا بیشتر رفیق!
علی یارمون

مهرگان جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 07:44 http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام حاج آقا
خوب هستین؟
عیدتون مبارک
و انشالله طاعات و عبادت مقبول درگاه حق تعالی

این پست فراتر از نظر گذاشتن من و امثال منه
اما چیزی که همیشه برام جالب توجه بوده
در قرآن وقتی سیره و سرگذشت انبیا رو تذکر میده همه انبیا خطاب به مردم می گفتن ما از شما هیچ پاداشی نمی خواهیم و پاداش و اجر رسالت ما پیش خداست
اما پیامبر اسلام تنها پیامبری بودن که علاوه بر ذکر این نکته مودت و دوستی اهل ییت (ع) را هم از مردم خواستار شدن

تاریخ صدر اسلام به خصوص بعد از رحلت پیامبر (ص) خیلی عجیب و دردناکه

سلام
ممنون و متشکر
عید شما هم مبارک،امیدوارم ماه پربرکتی رو گذرونده باشید.یکبار هم بهتون گفتم روزه‌های شما توی اون هوای جنوب روزه هست نه برای ما!
نکته قشنگی بود...اما این مودت هم معنای خیلی خیلی بالایی داره،یکبار که دکتر انصاری شرح این آیه رو میدادند من تنم لرزید! انشاالله به زودی تفسیر ایشون رو میذارم تا عمق مطلب رو ببینیم

تاریخ همیشه در حال تکراره...به مسلمونای واقعی صدر اسلام قبطه میخورم...

تسلیم!

هدی جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:23 http://elmoservat.blogfa.com

سلام آقا سید
عالی بود متنتون. من فدای پیامبر خدا، حضرت محمد(ص) شوم که این همه زحمت و رنج در دعوتشون به اسلام متحمل شدند که تا اسلام به ما برسه ..واقعا خدا رو شکر که چنین عزیز بزگوار و با سعه ی صدر بالایی برای ما فرستاد تا به آیین پاک اسلام مردم رادعوت بفرماید..
...
خیلی ممنونم و واقعا دعای اونا برای ما درسی هست که بفهمیم این همه ناشکری به درگاه خدا نکنیم..پیامبر عزیز با همه ی سختی ها که متحمل شدند بازم از خدا عذر خواهی می کنه ..اما ما چی به زمین و زمان خودمون رو طلب کار می دونیم بکیش همین درس هست ..بلکه درسهای فراوان دیگری هم دارد ...خدا ما را به راه راست هدایت کند ان شاءالله
التماس دعا

سلام خانم بنت‌الهدی
خیلی خوبه کمی در مورد تاریخ صدر اسلام مطالعه کنیم...نه فقط پیامبر(ص)، بلکه مسلمونای واقعی صدر اسلام هم مصداق واقعی آیه شریفه"الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا" بودند.جداً به حال‌شون باید قبطه خورد و ازشون خواست ما رو هم با این مسیر آشنا کنند.
برای من این مناجات خیلی درس داشت؛باید بوجود پیامبرمون افتخار کنیم و کاری کنیم اون دنیا شرمنده‌شون نشیم...

ممنون از حضورتون
یاعلی

راضیه جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 13:30 http://www.judyabot.blogfa.com

سلام

آیه ی شریفه ی " انّ الله و ملائکته یصّلون علی النبی یا ایّها الذین ءامنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما" که اکثرا بعد از نماز هامون میخونیم ، میتونه بیانگر افضلیت پیامبر ما باشه.
چون در این آیه ، به دنبال سلام و درود خداوند و ملائک ، به بقیه ی مومنین هم خطاب شده که بر پیامبر بزرگوارمون درود بفرستند ؛ و مسلما سایر انبیاء (به جهت "ایمانشون" به پیامبر خاتم) ، مشمول این آیه میشوند. و بر پیامبر اسلام درود میفرستند!

از حضرت موسی مثال زدید.
یه مثال دیگه ای در این رابطه میارم.
داستان حضرت موسی در وادی طور یکی از داستان های زیبای قرآنه...که در این داستان هم به افضلیت پیامبر ما اشاره میشه

حضرت موسی به جانب کوه طور نگاه میکنه و آتشی میبینه ( انس من جانب الطّور نارآ )
آن حضرت بر سر درختی این آتش رو میبینه

البته آتش و درخت همه مفاهیم عرفانی دارند :
آتش ، عشق و محبت خداست
درخت هم ، نمادی و جزئی از "باغ وصل" بود.
(ریشه ی این درخت ، در زمین محبت قرار گرفته بود
شاخه اش، در آسمان صفوت و برگزیدگی بود
برگش ، قربت و نزدیکی بود
شکوفه اش هم نسیم و بهجت و شادی حاصل از وصل بود.
میوه اش هم که همان عشق بود (انّی انا الله)! )

حضرت موسی به مقام "فناء فی الله" در زیر آن درخت رسید
همونجا هستش که "فاخلع نعلیک " رو میشنوه
و در همونجا خطاب بهش از جانب خدا گفته میشه که:
ای موسی! این همه عنایات نسبت به تو ، در اثر حبّ کامل تو به حبیب من است!! (منظور حضرت محمد!)
عشق او ، عشق من است
عشق من ، عشق اوست
او پیغمبر آخرالزمان ، حبیب من است
ای موسی! اگر خواهی که پیش ما رفعت یابی ، بر حبیب ما ، پیغمبر آخرالزمان درود ها گوی.
او برگزیده ی ماست
نواخته ی لطف ماست
عارف به تعریف ماست

من از یادآوری این داستان، همیشه احساس غرور میکنم که چنین دین و چنین پیامبری داریم!

یه نکته ی دیگه هم این هستش که در قرآن ، خداوند پیامبر رو با "یا ایّها النبی " یا "یاایّها الرسول" خطاب میکنه ؛ مگر در مواقعی که بخواد به رسالت آن حضرت شهادت بده
ولی سایر پیامبران همیشه با نام خودشون خطاب میشوند!

اینها و هزاران مورد دیگر همه دلیل بر افضلیت پیامبر ما نسبت به سایر پیامبران اولوالعظم هست
همه ی پیامبران و خصوصا پیامبران اولوالعظم ، عارف بودند و به درجات عرفانی رسیده بودند ؛ این مثالها بیانگر این هستند که حضرت محمد از لحاظ درجات عرفانی از همه ی آنها بالاتر قرار داشت (گفته میشه : مقام "صلوح" )

یاحق
التماس دعا

سلام
الآن من حرفی نباید بزنم! حسابی استفاده کردیم.

س.ح شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 00:19

سلام
داشتم به یکی از بچه ها میگفتم باید دعا کنیم خدا ازمون امتحان های سخت نگیره دوستم هم گفت بهتره دعا کنیم اگه خواست هم بگیره ولی موفق ازش بیرون بیایم .
هیچ وقت جرات نکرده بودم همچین دعایی کنم همیشه اولی رو ترجیح میدادم..
...
نکته اخریه بینهایت لطیف و ظریف بود
ممنون
البته من در مورد مقام حضرت موسی و عیسی و مقایسه اونها با هم دیگه یه مطلب جالبی میخوندم تو معراج السعاده .

سلام
چه جالب،من هم دقیقاً مثل شما توی این موقعیت قرار گرفتم. من هم اصلاً جراتش رو ندارم!
منم که برای اولین بار شنیدم ازش لذت بردم
خب چرا ما رو بی بهره میذارید؟! منتظریم


یاعلی

آدم برفی شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:32 http://samiraab.blogfa.com


خدایا تو آنچنانی که من دوست دارم
پس مرا آنچنان کن که تو دوست داری
امام علی (ع)

آدم برفی شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:34 http://samiraab.blogfa.com


خدایا !
من در کلبه فقیرانه خودچیزی را دارم

که تو در عرش کبریایی خود نداری

من چون تویی را دارم

و تو چون خود نداری !
بیان زیبا و هنر مندانه ای از دکتر علی شریعتی از یکی از مناجات های امام سجاد عزیز (ع)

سلام
دکتر کلاً کارش درسته! جدیداً هم که البته کلی چیز به این بنده خدا نسبت میدند که اصلاً روحش هم خبر نداره!

M.M شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:20

سلام خوبید اقا سید؟
مادر بزرگوار خوب هستند؟
عیدتان مبارک و طاعاتتان قبول ببخشید دیر شد سفر بود و اینجور چیزها
دعایمان کنید

سلام
ممنون،همه خوبند!
دیر نیست،کشورهای اسلامی تا دو هفته هم عید رو جشن میگرند!

آدم برفی شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:07 http://samiraab.blogfa.com

سلام
نه من کارشناس بازرگانی هستم
اما خب هم به ریاضیات علاقه دارم و هم یه جورایی ریاضیاتم خوبه

سلام
به سلامتی.
ریاضی... دو سال کنکور ارشد میخوندم هیچوقت ریاضی رو از فصل اول جلوتر نرفتم!!!

M.M شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:16

سلام دوباره
اقا سید بابت رسمی شده قبولیتان در ارشد تبریک میگم نتایج رو دادن دیگه بهتون تبریک میگم
به جمع پاورپوینت نویس های بی زمان و مکان خوش امدیید خداوند صبرتان بدهد

سلام
بله،ممنون.رسمی شد!
فعلاً که هیچی درباره سیستم ارشد نمیدونم،بریم ببینیم چی میشه.

شافی شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 21:10 http://hovalshafi.persianblog.ir

بسمک اللهم
هیئت سایبری این هفته
مکان: جنجال یک سکوت http://y-h.blogfa.com
زمان :شب جمعه این هفته.دهم شوال .ساعت 00:00
ان شا الله همگی برای امادگی چهت کسب توفیق با دانلود بخشی چهل دقیقه ای از سخنرانی استاد شهید مطهری پیرامون امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی از سخنان این شهید گران قدر بهره مند شویم.
http://radiomaaref.ir/ProgramsList.aspx?ParentID=17
یا زهرا


سلام شافی
هیئت سایبری...باید چیز جالبی باشه!

آدم برفی دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:55 http://samiraab.blogfa.com

سلام
خوبید؟
میتونم ازتون بخوام تا برای من دعا کنین؟

سلام
!Done it

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد