الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

109- من خردلی!

در پست قبل راجع به «خردل»هایی که در مراودات روزمره اجتماعی باهاشون برخورد می‌کنیم صحبت کردم. یکی از دوستان در بخش کامنت‌ها به نکته خوبی اشاره کردند؛ پس خودمون چی؟! چه کارهای کوچکی وجود دارد که در ظاهر خیلی اهمیت ندارند ولی در مورد آنها «متر خدا با متر ما فرق میکنه»؟!

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که بهش رسیدم استفاده از انواع و اقسام نرم‌افزارهای قفل شکسته هست! همین متن با آخرین نسخه نرم‌افزار آفیس در حال تایپ شدن هست که 400 دلار قیمت داره و در ویندوزی نصب شده که خودش هم به همین اندازه قیمت داره! این رو اضافه کنید به کلی برنامه ریز و درشتی که روی سیستم همه ما نصب هست و ارزش هزاران دلار رو داره. البته خیلی ها رو میشناسم که استفاده از این نرم افزارهای قفل شکسته رو نه تنها خلاف حساب نمیکنند بلکه اون رو حق مسلم خودشون هم میدونند! با این افراد خیلی بحث کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم. توجیهاتی می کنند که حداقل برای من قابل قبول نیست. متاسفانه حتی با استفتاء از دفتر برخی مراجع هم با توجیهات مشابه مواجه می شیم. به نظر من که بسیار بدیهی است که این استفاده غیرقانونی خلاف شرع و عقل هست(هر چند خودم هم کاملاً توی این حق الناس فرو رفتم...).

از خردل های دیگه که من درگیرش هستم میشه به رانندگی اشاره کرد. هر چند من سعی میکنم راننده خوبی باشم ولی خیلی اوقات پیش اومده که با یک سبقت بیجا، با یک عبور ممنوع بیجا ، با یک بوق بیجا و ... موجبات تضییع حقوق افراد رو فراهم کردم. وقت و اعصابی که از افراد سر این قضیه گرفته میشه میتونه در حساب و کتاب خردلی خدا قرار بگیره و ما رو در اون دنیا بیچاره کنه!

چرا راه دور برم؟ چقدر از قرار داشتم و با تاخیر حتی چند دقیقه ای وقت طرف مقابل رو حروم کردم! این یکی مبتلا به خیلی از ما ایرانی  هاست. چیزی که در خیلی از جوامع به خصوص ژاپنی ها به شدت رعایت میشه.

خوب که اطرافم رو نگاه میکنم میبینم که وضع خیلی خرابه... همین چیزهای به ظاهر کوچک میتونه باعث گرفتاری مون در اون دنیا بشه...الا من رحم ربی... خدا فقط خودش باید کمک کنه؛ یه بیان خیلی زیبا از حاج اسماعیل دولابی شنیدم که خیلی به دلم نشست. ایشون به این حدیث امیرالمومنین(ع) اشاره می کنند که هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.( بحار الانوار ج 71 ص 366 ح 12) و بعد میگند که این حدیث نشون میده که حتی حق الناس هم در دستان خداست و اگر انسان بتونه رابطه خوبی با خدا برقرار بکنه خدا چیزهای دیگه رو هم براش درست میکنه.فتدبروا یا اولوالباب!

خوشحال میشم نظرات تون رو در بشنوم. در پناه حق

 

نظرات 7 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:43

من که دلمو خوش کردم به بخشش خدا
وگرنه مجموع همین خردل هایی که دارم الآن که حساب می کنم از بزرگترین کوهی که تو ذهنمه بزرگتره

وبت یه تلنگر برام، متشکرم

سلام
به همین هم فقط میشه دلخوش بود آقا مهدی! واقعاً آدم یه مقدار حساب کتاب بکنه میبینه چیزی نداره که اون دنیا با افتخار ارائه کنه... خیلی هاش هم بعداً با گناهان نابود کردیم! :)

ممنون از حضورت

عباس یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 18:32

یا من له الدنیا والاخره...ارحم لمن لیس له الدنیا والآخره...
ای کسی که دنیا و آخرت از آن توست...رحم کن بر کسی که نه دنیا را دارد نه آخرت را.

سلام
بسیار این دعا رو دوست دارم...

کاغذ و قلم یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:28 http://penandpaper.persianblog.ir

اینطوری خیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلی می شه...
فمن یعمل مثقال ذره شر یره
ولی می دونید چیه؟ فراتر از همه ی این ها خردل خردل هایی ست که علیه خودمون انجام می دیم.
لااقل در تقابل با مردم موضوع ذات خودخواهی و نفس دوستی انسان مطرح می شه ولی وقتی که حتی به خودمون رحم نمی کنیم نمی دونم چی باید گفت...
نمونه ی بارزش که خود من هم گرفتارش هستم٬ صرف بی بهره ی زمان ئه...همون وقت تلف کردن...همون تنبلی
پای میز محاسبات نمی دونم جواب خدا رو در قبال "حالا همه ی اونا هیچ....چرا به خودت؟" رو چی بدم؟
الهی ظلمت نفسی

سلام
پیامبر(ص) در حدیثی مشهور می‌فرمایند:«در روز قیامت انسان قدم از قدم برنمیدارد مگر اینکه چهار چیز از او پرسیده می‌شود:

1- عمرت را چگونه گذراندی؟

2- جوانی‌ات را در چه راهی گذراندی؟

3- مالت را از کجا بدست آوردی و در چه راهی مصرف کردی؟

4- ...و از محبت اهل بیت(ع)

امان از این خود ما!

گذرا دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:27

به نظرم حرف حاج آقا به این معنی نبوده که لزوماً بعد از ارتکاب خدا میبخشه. میدونیم که این مخالف آموزه هامونه.
بلکه به این معنیه که رابطه که با خدا درست شد، ایمان که حقیقی شد، چشم که باز شد و با ابزار دین که زندگی تنظیم شد، ارزش گناه در ذهن تنظیم میشود و حق الناس برای فرد پیش نمی آید

من در مورد نرم افزار قفل شکسته زیاد به حرف شما مطمئن نیستم
در مورد نظر علما هم به نظرم یا عالمی باید زیر و بم ماجرا را بدونه یا نظرش طبعیه که شما را قانع نکنه، به نظرم یه مهندس نرم افزار آشنا به تاریخچه و ... خیلی بهتر میتونه با شما بحث کنه


رانندگی خیلی مقوله پیچیده ای و وفای به عهد زمانی هم. به نظر میرسه منکر رایج شده و تو این شرایط وضعیت سخت میشه.

البته دیده ام که بعد از مطرح شدن بحث سبک زندگی:
http://s2.khamenei.ir/ndata/news/22373/B/13920205_0122373.jpg
نوع نگاه ها به این مساله بسیار بلوغ پیدا کرده و انشاالله امید میره که تغییرات خوبی انجام شود، انشاالله توفیق همراهی در اصلاح را در کنار درک معضلات داشته باشید.

سلام
حق با شماست ولی به هر حال ما یک سری حق الناس هم داریم که الآن به گردن ماست.فکر میکنم چتر رحمت الهی شامل همه‌شون میشه

همون طور که اشاره کردم من با خیلی ها سر این قضیه بحث های مفصل داشتم ولی واقعاً هیچ کدوم از استدلالات توجیه پذیر و قانع کننده نیست. شما چطور قانع شدید؟ شاید دلایل شما جواب بده! (جدی گفتم، خوشحال میشم نظرات‌تون رو بگید)

به امید اون تغییرات! ما هم امیدواریم

ز... چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:28

پست قبلی متفکرانه تر بود...
داستان این نرم افزار ها و این بحث ها خیلی عمیق تره... شما چون یه جای دیگه خردلی میشی اینجور جاهام گیر میافتی (کوتاهی در برابر مسئولین بی خرد)... یکم شبیه داستان تحریم و این حرفاست...خیلی چیزایی که ما داریم صاحبانشون راضی نبودن ما چون ایرانی هستیم داشته باشیم...واقعا بحثش مفصله...

سلام
بحث سر اینه که این چیزها مبتلابه این روزهای ماست...
باز هم نشد! راضی نبودن اونها به دلیل ایرانی بودن ما(!) دلیل قانع کننده‌ای نیست، تازه خیلی اوقات اصلاً این مسئله مطرح نیست.مثلاً همین لایسنس ویندوز به وفور در بازار هست ولی کسی حاضر نیست چند صد هزار تومان براش پول بده...تقریباً شما میتونید تمام نرم افزارهای مورد نیازتون رو با لایسنس اصلی بخرید! با این اوصاف آیا باز هم این صحبت شما قابل قبوله؟!
بحث مفصلی هست ولی مفیده...

وظیفه...

ز... چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:31

ببخشید البته منظور شمای نوعی بود ... جسارت نباشه

[ بدون نام ] دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:30

سلامِِ
اشاره بسیار جالبی داشتید. امروز توفیق داشتم و در کلاس مهدویت شرکت کردم-استاد اشاره جالبی داشتند-گفتند برای مهدوی شدن علاو بر انجام ندادن خیلی از گناهان باید حواسمون به نباید های زندگی باشه-این روزها ما دایره نباید های خودمونو خیلی کوچیک کردیم و همین خردل یعنی توجه عمیق به نبایدها..؛و من الله التوفیق؛

سلام
همین طوره، استفاده کردیم.دست شما درد نکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد