الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

11- آخرالزمان (بخش اول)

در نمایشگاه قرآن امسال چشمم به کتابی افتاد با عنوان "شش ماه پایانی، تقویم حوادث شش ماهه‌ی پیش از ظهور" (نوشته‌ی مجتبی الساده ، ترجمه‌ی محمود مطهری نیا، ناشر:موعود عصر (عج)).از روی کنجکاوی کتاب رو خریدم.کتاب جالبیه و به بررسی شرایط آخرالزمان از دیدگاه معصومین(ع) و به خصوص حوادث شش ماه آخر پیش از ظهور می‌پردازد.نظرات دوستان در پست قبل انگیزه‌ای شد برای بیان حدیثی تکان‌دهنده از رسول اکرم (ص) درباره احوالات آخرالزمان از این کتاب.فقط یک خواهش از دوستان دارم: لطفاً با دقت این حدیث را بخوانید و با احوالات کنونی جامعه ما تطبیق بدهید،آیا شما هم با من موافقید که زیادی شبیه توصیفات پیامبر (ص) هستیم؟!

...


(ابن عباس می‌گوید)در حجة‌الوداع‌، با رسول‌ مکرم‌ اسلام‌(ص‌) مشغول‌ انجام‌ مناسک‌ حج‌ بودیم‌ که‌ حضرت‌ حلقه‌ در کعبه‌ را گرفته‌ و رو به‌ ما کردند و فرمودند: آیا می‌خواهید شما را از نشانه‌ها و حوادث‌ پیش‌ از قیامت‌ خبردار کنم‌؟

 سلمان‌ که‌ از همه‌ به‌ ایشان‌ نزدیکتر ایستاده‌ بود گفت‌: بلی‌ یا رسول‌الله‌!

 ایشان‌ فرمودند: از جمله‌ آنها ضایع‌ و تباه‌ کردن‌ نمازها و تبعیت‌ از شهوت‌ها، متمایل‌ شدن‌ به‌ هواهای‌ نفسانی‌، تکریم‌ و بزرگداشت‌ ثروتمندان‌ و مال‌پرستان‌ و فروختن‌ دین‌ به‌ قیمت‌ دنیاست(پست قبل من!)‌. در این‌ زمان‌ است‌ که‌ قلب‌ مؤمن‌ در درونش‌ همانسان‌ که‌ نمک‌ در آب‌ حل‌ می‌شود، ذوب‌ می‌شود چرا که‌ منکرات‌، کژی‌ها و کاستی‌ها را می‌بیند و قدرت‌ تغییر دادن‌ آنها را ندارد.
 سلمان‌ پرسید: آیا واقعاً چنین‌ خواهد شد؟

 ـ سلمان‌! قسم‌ به‌ آنکه‌ جانم‌ در دست‌ اوست‌ چنین‌ خواهد شد و به‌ دنبال‌ آن‌ حاکمان‌ و امیران‌ ستمگر و وزیران‌ فاسق‌ و کارگزاران‌ و کارشناسان‌ ستمکار پیدا شده‌ و  (مردم‌) به‌ خیانتکاران‌ اعتماد می‌کنند.
 ـ آیا واقعاً چنین‌ روزی‌ خواهد آمد؟

 ـ سلمان‌! قسم‌ به‌ آنکه‌ جانم‌ به‌ قبضة‌ قدرت‌ اوست‌ آری‌! در آن‌ زمان‌ است‌ که‌ منکرات‌ و انحرافات‌، معروف‌ و خوب‌ و اعمال‌ پسندیده‌ منکر و ناپسند شمرده‌ می‌شود. به‌ شخص‌ خائن‌ اعتماد و شخص‌ امین‌ خائن‌ خوانده‌ می‌شود. دروغگو را تأیید و راستگو را طرد می‌کنند.

 ـ آیا واقعاً چنین‌ روزی‌ خواهد آمد؟
 ـ قسم‌ به‌ آنکه‌ جانم‌ در دستانش‌ است‌ آری‌! در آن‌ زمان‌ است‌ که‌ زنان‌ فرمانروا می‌شوند و سروری‌ می‌یابند. با زنان‌ و کنیزکان‌ مشورت‌ می‌گردد و کودکان‌ بر منبرها می‌نشینند و هر چیزی‌ نهایتاً به‌ دروغ‌ ختم‌ می‌شود، زکات‌ و فی‌ء (که‌ حق‌ عمومی‌ و همگانی‌ است‌) غنیمت‌ و بهره‌ شخصی‌ شمرده‌ می‌شود. شخص‌ به‌ والدینش‌ ستم‌ می‌کند و در عین‌ حال‌ به‌ دوستش‌ خدمت‌ و نیکی‌. و آنجاست‌ که‌ ستارة‌ گنهکاری‌ طلوع‌ می‌کند.

 ـ آیا چنین‌ چیزی‌ اتفاق‌ خواهد افتاد؟
 ـ سلمان‌! قسم‌ به‌ آنکه‌ جانم‌ در دست‌ اوست‌ آری‌! در چنین‌ شرایطی‌ است‌ که‌ مرد با همسرش‌ در تجارت‌ شریک‌ می‌شود، خوی‌ و عادت‌های‌ شخصی‌ و باطل‌ زیاد شده‌ و خوبی‌ها به‌ شدت‌ کم‌ می‌شود. شخص‌ به‌ خاطر سختگیری‌ به‌ بدهکاران‌ خود تحقیر می‌شود. و زمانی‌ است‌ که‌ بازارها به‌ هم‌ نزدیک‌ می‌شوند و یکی‌ می‌گوید چیزی‌ نفروختم‌ و دیگری‌ می‌گوید سودی‌ نبردم‌ و چیزی‌ جز شکایت‌ کردن‌ از خدا دیده‌ نخواهد شد.
 ـ آیا واقعاً چنین‌ خواهد شد؟...

 ـ سلمان‌! آری‌ قسم‌ به‌ آنکه‌ جانم‌ در دست‌ اوست‌ در آن‌ زمان‌ است‌ که‌ به‌ دنبال‌ این‌ حوادث‌ اقوامی‌ پیدا می‌شوند که‌ اگر حرفی‌ بزنند کشته‌ می‌شوند و اگر ساکت‌ بمانند غارتشان‌ می‌کنند تا اینکه‌ از اموالشان‌ بهره‌مند شوند و به‌ حریم‌هایشان‌ تجاوز کنند و حرمتشان‌ را شکسته‌ و خونشان‌ را بریزند. قلب‌های‌ آنها کاملاً با ترس‌ و حقه‌بازی‌ عجین‌ گشته‌ و آنها را جز در حالت‌ خوف‌ و نگرانی‌ و هراس‌ و وحشت‌ نمی‌یابی‌.
 ـ آیا واقعاً چنین‌ خواهد شد؟


ادامه دارد...


نظرات 8 + ارسال نظر
بنت الهدی شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:31

سلام
وقتی میگن یه دوره ای می رسه که از اسلام فقط اسمش باقی میمونه !
و ارزش ها به ضد ارزش و ضد ارزش ها به ارزش تبدیل میشن احتمالا منظورشون همین دوره (خرالزمان) هست!
و همچنین وقتی می گن که نگه داشتن ایمان مثل نگه داشتن آتش
در کف دست هست هم همین دوره است!
..
تکان دهنده بود...
...
انشاءالله منتظر ادامش میمونیم..
...
دست شما درد نکنه.

سلام،
ادامه‌اش تکان دهنده‌ تره.
تازه در حدیث است که قاریان قرآن جلوی حضرت (عج) می ایستند.

س-ف شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 13:33 http://swan.blogsky.com

سلام.پست خوبی بود.
فقط یه سوال؟
همه ی این نشونه ها منفی هستن؟
من واقعا بعضی هاشو نفهمیدم یعنی چی؟ می شه کمک کنید؟

{در آن‌ زمان‌ است‌ که‌ زنان‌ فرمانروا می‌شوند و سروری‌ می‌یابند. با زنان‌ و کنیزکان‌ مشورت‌ می‌گردد}
{ مرد با همسرش‌ در تجارت‌ شریک‌ می‌شود، }

جدی جدی این کارا بده؟
یا لااقل اونقدر بده که کنار اون کارای فجیع قرار می گیره؟
:0

سلام،
راستش من هم به همین چیزی که شما فرمودید فکر کردم.تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که در اون زمان این چیزها اصلاً مرسوم نبوده و برای مردم خیلی اینها چیز عجیبی بود.شاید اینها به خودی خود بد نباشند ولی در کنار سایر نشانه‌ها، علامت وقوع آخرالزمان باشند.
شاید هم اشاره به حضور زنان بدون رعایت حریم‌ها در آخرالزمان باشه.
الله اعلم
دوستان هم کمک کنند خوبه.

301040 شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 14:27 http://301040.blogsky.com

امین جان، من با این حدیث به صورت خاص کاری ندارم، ولی کلا صدها ساله که مردم می گن "آخر الزمانه". همیشه هم دلیل هایی برای این ادعا پیدا می کنن.
در هر صورت، اگر امام زمان (ع) می خوان به زودی ظهور کنن، خدا به هممون رحم کنه.
چاکریم!

"اگر امام زمان (ع) می خوان به زودی ظهور کنن، خدا به هممون رحم کنه."
:):):):):)

مهرگان شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 15:14 http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام حاج امین آقا
عبادات قبول . و من هم این روز خجسته رو به شما و سایر دوستان تبریک میگم.

راستش من کلا با این دست کتب و از این زاویه نگاه کردن و این نحوه برخورد با قضیه آخرالزمان مشکل دارم.
و کمی تا قسمتی هم با جناب ۳۰۱۰۴۰ موافقم .
اگر نگاهی به تاریخ صدر اسلام تا کنون بندازیم این مسائل همیشه وجود داشته . حتی در دوران امامت ائمه!!
راستش من همیشه به این دست روایات با شک و تردید نگاه میکنم . البته منظورم این نیست که قبول ندارم ولی جای بحث و شک و تردید زیاده و البته باید قبل از اینکه برداشت شخصی ازشون داشته باشیم شرایط زمانی و مکانی و اینکه این سخنان خطاب به چه کس یا کسانی بوده را بسنجیم.
مثلا همین موردی که س-ف هم مطرح کردن : زنان!شراکت در تجارت. مشورت کردن وخلاصه حضور فعال زن در اجتماع!!
خوب اگر کمی فکر کنیم : پیامبر(ٌص) و اطرافیانش !! رسول اکرم حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (س) را در کنار خودشون و در عرصه های گوناگون داشتند . حضور پر رنگ حضرت فاطمه(س) در ماجراهای ولایت و ولایت مداری ٬ حضرت زینب که متاسفانه فقط حضورش با نوحه های عاشورایی در ذهن ما تداعی میشه و بسیاری از زنان صدر اسلام و ...

از این مسائل که بگذریم
ببینید غرب و هالیوود و صهیونیسم چه جوری با این مسائل برخورد میکنه و ما چطور .

موفق باشید
یا حق

سلام،
این جمله 301040 که صدها ساله مردم میگن آخرالزمانه به نظرم خیلی کلی هست.کجا چنین ادعایی شده؟
در ضمن مشابه این حدیث رو زیاد داریم بنابراین امکان درست بودنش خیلی زیاده.حالا میشه راجع به مصداق‌هاش صحبت کرد ولی به نظرم درست نیست که بخواهیم اصل این چیزها رو رد کنیم.
پیشنهاد می‌کنم حتماً این کتاب رو بخونید،خیلی خوب و مستدل صحبت کرده.
راجع به حضور زنان در زمان پیامبر در اجتماع هم باز من تردید دارم.در این روایت به صورت عمومی مسائل رو مطرح شده و ما هم می‌دونیم حضور زنان در آن زمان زیاد با فرهنگ اعراب سازگاری چندانی نداشته؛ چند مورد استثناء باعث نمیشه کلیت زیر سوال بره.
باز هم تاکید می‌کنم،شاید مصداق‌های ما درست نباشه، مثلاً شاید اینجا مراد حضور زنان بدون حفظ حریم‌ها در اجتماع باشه و یا میشه اینو به بحث فمینیسم ربط داد.گفتم شاید!

بنت الهدی شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 18:27

سلام
البته من فکر میکنم خود به خود سروری و فرمان روایی زنان بد نباشه
شاید منظور نبود حریم و اختلاط بین زن و مرد بوده!
من حتی شنیدم از ۳۱۳ یاران امام عصر ۵۰ یا ۵۵ تا از اونها زن هستند
(اگه اشتباه نکنم)
و اینم شنیدم که همه ی این ۳۱۳ نفر فرمانروا و حکمران هر کشوری میشوند
در زمان امام عصر(عج)!
پس اگر بد باشه فرمانرواییشون پس چرا یاران خود امام عصر فرمانروا و حکمران میشوند؟
در مورد اینم دوستان نظری داشته باشن ممنون میشم بشنوم.

سهیل شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 20:52 http://daypic.blogfa.com

سلام.

باز هم ممنونم که خبرم کردی...
یعنی واقعا طلسم می شکنه....

امین اول بگم که من هم مثل خیلی ها اطلاعات محدودی دارم ولی با نطر تعدادی از دوستان موافقم و باید تا حدی روی صحت و یا سقم این مسائل که در قالب روایات مطرح میشه تامل کرد... یعنی نه میشه تماما رد کرد و نه میشه کاملا پذیرفت...

این روایت را من قبلا خودنم ولی یادم نمیاد کجا....

روی مطالبی که ذکر کردی نظری ندارم به جزء یک مورد ...چون برخورد حقیقی و مستقیمی با اینهایی که گفتی نداشتم .
ولی اون یک مورد ... حضور زنان که در اواخر متن نوشتی... شاید هیچ کدوم از دوستان به اندازه ی من با این مسئله و این مورد ملموس نباشند...موارد زیادی از مشتریانمونو دیدم که زنان در کنار همسرانشان مشغول فروش اجناس می باشند و حتی در بعضی از موارد به تنهایی مشغول می شوند... شاید باورت نشه ... ولی ...
بگذریم....

و یا اون قسمت که بعد از مسئله زنان نوشتی...در خصوص چگونگی فروش و رضایت مندیهاشون از خدا.... اینهایی که نوشتی عالیه ... یعنی در مقایسه با توهین به خدا و دادن نسبتها و زدن حرفهای رکیک آنچنانی اصلا چیز بدی نیست...
وقتی فروششان خوب باشه خنده های مستانه سر می دن و وقتی که فروش خوبی نداشته باشن ....بهتره ادامه ندم ...تا همین جا هم واقعا زیاد گفتم....

یه سوال ....فقط یه سوال ....به نظرت شیطان پرستها بیشتر شیطان را عبادت می کنن یا یکتا پرستان خدا را ؟؟؟ ... ((( راستش این سوال چند روزه که ذهنمو مشغول کرده...نگو عده ای هستن که بدن از بندگی خارج شدن و یا عده ای هستن که در عبادت سنگ تموم گذاشتن... به کل نگاه کن...)))
دیگه نمی تونم ادامه بدم...اگه انشاءالله توی مسجد دیدمت درباره اش حرف می زنیم....

التماس دعا.

یاعلی.

این آقا سهیل ما بچه کف بازاره و بهتر از هر کسی این مسائل رو می‌دونه! :)
ببینید، من فکر می‌کنم با توجه به تواتر نشانه‌های مشابه باید درستی این روایات را پذیرفت.اگر هم شکی داریم باید با مطالعه بیشتر دنبالش بریم.
در هر حال من فکر می‌کنم الآن آخرالزمان هست.اینکه صدها ساله این حرف‌ها مطرحه هنوز کسی دلیلی نیاورده (منتظر آقای بازارگان هستیم!)
بهتره ما خودمون رو آماده کنیم...

راجع به شیطان پرستی انشاالله بعد از اتمام این پست راجع بهش صحبت می‌کنیم

سهیل یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 00:27 http://daypic.blogfa.com

سلام.
با تقلید کورکورانه به روزم ...

رستگار یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:52

سلام
برای هر کدوم از ما حتما مواردی پیش اومده که از کسی راجع به نشونه های آخرالزمان بشنویم یا با این دست کتابا که احادیثی رو از معصومین(ع) در مورد نشونه های آخرالزمان بیان کردن رو به رو بشیم.
ببینید! این مسئله یه مدت ذهن خود منو درگیر کرده بود که این نشونه هایی که می دن سندیت داره یا نه یا اصلا وقتی پیامبر فرمودند:مثل ظهور مهدی(عج) مثل ظهور قیامت است مهدی نمی آید مگر ناگهانی. پس چطور میشه که نشونه های آخرالزمان رو نقل میکنن
یا همین شبهه ای که تو این حدیث که از پیامبر نقل شده وجود داره که خودتون و دوستان اشاره کردید ( زنان‌ فرمانروا می‌شوند و سروری‌ می‌یابند. با زنان‌ و کنیزکان‌ مشورت‌ می‌گردد . مرد با همسرش‌ در تجارت‌ شریک‌ می‌شود) به نظر شما پیامبر که بزرگترین وظیفشون تفهیم و روشن کردن کردن پیام خدا برای ما بوده میتونسته این طور شبهه ناک!صحبت کرده باشهخیلی راحت میشه از این سخن سوء استفاده کرد و به عنوان یه ابزار بر ضد حقوق زنان ازش استفاده کرد حالا ما بیایم هزاریم استدلال بیاریم که منظور پیامبر چیز دیگری بوده.
به شخصه خیلی موافق به مانور دادن روی این مسائل نیستم.
نظر شخصی من اینه که به جای درگیر کردن ذهنمون رو این مسئله که نشونه های آخرالزمان چیه و آیا الان آخرالزمانه! یا کدوم یکی از این احادیث نقل شده اعتبار داره بیشتر رو اصل قضیه تمرکز کنیم که مهدی (عج)چرا میاد؟ تا اینکه کی میاد... به جای تطبیق دادن این نشونه ها با شرایط فعلیمون بیایم افکار و رفتار خودمونو با هدف ظهور امام تطبیق بدیم که ببینیم وقتی که ظهور میکنن توی کدوم گروه هستیم حق یا باطل
وتلاشمون بیشتر تو این جهت باشه که خودمونو به اهداف قیامشون نزدیکتر کنیم
به نظرم این وظیفه مهمتریه!!!

سلام رستگار،
منطق حرفت کاملاً درسته، اتفاقاً این چیزیه که ما ازش خیلی غافلیم و همون طور که گفتی "وظیفه‌ی مهمتر" ماست.
ولی من فکر می‌کنم باید هر چیز جای خودش باشه.هر دوی این مسائل مهم هستند.کم‌ترین فایده‌اش ایجاد امید در زندگی ماست.من به شخصه فکر می‌کنم اوضاع جامعه اصلاً خوب نیست ولی با خوندن این احادیث بارقه‌های امید در دلم زنده میشه.اینو خیلی جدی گفتم

موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد