الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

110- بزرگی کن و ...

قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاء...

گفتی دوستت دارم

گفتم از کجا بدانم؟

گفتی بار ها و بارها ثابت کردم...

یادت هست...

و یا آنجا که....

و یا آن زمان که...

کمی که یادآوری کردی دیدم نه... تو مرا دوست نداری... تو عاشقم هستی...

و آرام گفتم: من هم دوستت دارم...

گفتی: از کجا بدانم؟

و من هرچه گشتم یادم نیامد که اثبات کنم محبتم را...

و عاجز شدم و گفتم: امتحانم کن...

گفتی: تو چه میکنی؟

گفتم به خاطر تو... صبر....

گفتی: و ما ادرئک ماالصبر...

گفتم: امتحانم کن....

و من چه می دانستم امتحان چیست و صابر کیست؟

و من چه میدانستم معنای ان الله مع الصابرین را؟

چه کودکانه محاجه کردم و تو چه مردانه مرا لایق امتحانت دیدی...

من کجا و معنای صبر و اضطرار و کارد به استخوان و اثبات بندگی تو کجا....

اگر نبود وعده ی "علی الله فلیتوکل" تو... از پا می افتادم

مثل تمامی آنهایی که عمری از تو دم زدند و کار به امتحان رسید پشت به تو و رو به ابلیس گریختند...

و منٍ  کودکٍ عاشق همچنان رویم به سوی توست...

اما بزرگی کن و امتحان را پیش از آنکه سرافکنده شوم تمام کن...

و همین امشب در گوشم بخوان: انا فتحنا لک فتحا مبینا...

109- من خردلی!

در پست قبل راجع به «خردل»هایی که در مراودات روزمره اجتماعی باهاشون برخورد می‌کنیم صحبت کردم. یکی از دوستان در بخش کامنت‌ها به نکته خوبی اشاره کردند؛ پس خودمون چی؟! چه کارهای کوچکی وجود دارد که در ظاهر خیلی اهمیت ندارند ولی در مورد آنها «متر خدا با متر ما فرق میکنه»؟!

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که بهش رسیدم استفاده از انواع و اقسام نرم‌افزارهای قفل شکسته هست! همین متن با آخرین نسخه نرم‌افزار آفیس در حال تایپ شدن هست که 400 دلار قیمت داره و در ویندوزی نصب شده که خودش هم به همین اندازه قیمت داره! این رو اضافه کنید به کلی برنامه ریز و درشتی که روی سیستم همه ما نصب هست و ارزش هزاران دلار رو داره. البته خیلی ها رو میشناسم که استفاده از این نرم افزارهای قفل شکسته رو نه تنها خلاف حساب نمیکنند بلکه اون رو حق مسلم خودشون هم میدونند! با این افراد خیلی بحث کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم. توجیهاتی می کنند که حداقل برای من قابل قبول نیست. متاسفانه حتی با استفتاء از دفتر برخی مراجع هم با توجیهات مشابه مواجه می شیم. به نظر من که بسیار بدیهی است که این استفاده غیرقانونی خلاف شرع و عقل هست(هر چند خودم هم کاملاً توی این حق الناس فرو رفتم...).

از خردل های دیگه که من درگیرش هستم میشه به رانندگی اشاره کرد. هر چند من سعی میکنم راننده خوبی باشم ولی خیلی اوقات پیش اومده که با یک سبقت بیجا، با یک عبور ممنوع بیجا ، با یک بوق بیجا و ... موجبات تضییع حقوق افراد رو فراهم کردم. وقت و اعصابی که از افراد سر این قضیه گرفته میشه میتونه در حساب و کتاب خردلی خدا قرار بگیره و ما رو در اون دنیا بیچاره کنه!

چرا راه دور برم؟ چقدر از قرار داشتم و با تاخیر حتی چند دقیقه ای وقت طرف مقابل رو حروم کردم! این یکی مبتلا به خیلی از ما ایرانی  هاست. چیزی که در خیلی از جوامع به خصوص ژاپنی ها به شدت رعایت میشه.

خوب که اطرافم رو نگاه میکنم میبینم که وضع خیلی خرابه... همین چیزهای به ظاهر کوچک میتونه باعث گرفتاری مون در اون دنیا بشه...الا من رحم ربی... خدا فقط خودش باید کمک کنه؛ یه بیان خیلی زیبا از حاج اسماعیل دولابی شنیدم که خیلی به دلم نشست. ایشون به این حدیث امیرالمومنین(ع) اشاره می کنند که هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.( بحار الانوار ج 71 ص 366 ح 12) و بعد میگند که این حدیث نشون میده که حتی حق الناس هم در دستان خداست و اگر انسان بتونه رابطه خوبی با خدا برقرار بکنه خدا چیزهای دیگه رو هم براش درست میکنه.فتدبروا یا اولوالباب!

خوشحال میشم نظرات تون رو در بشنوم. در پناه حق