الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

108- دانه خردل!

سوره انبیا آیه 47: «و ترازوهای عدالت را در روز قیامت می نهیم و به هیچ کس هیچ ستمی نمی شود؛ و اگر [عمل خوب یا بد] هم وزن دانه خردلی باشد آن را [برای وزن کردن] می آوریم، و کافی است که ما حسابگر باشیم.»

سوره لقمان آیه 16:» پسرکم! اگر عمل هموزن دانه خردلی و در درون سنگی یا در آسمان ها یا در دل زمین باشد، خدا آن را [در قیامت برای حسابرسی] می آورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است.»

چند وقتی هست این «خردل» بدجوری فکر منو مشغول کرده! سعی کردم چیزهای کوچکی رو در زندگی روزمره پیدا کنم که شاید برامون خیلی عادی باشه و راحت از کنارش بگذریم ولی در حساب و کتاب خدا نمیشه به همین راحتی ازش گذشت. یه چند نمونه از نتایج من از این قراره، شما هم فکر کنید ببینید میتونید مصداق‌هایی از این خردل رو پیدا کنید و برامون بگید؟ خدا انشاالله کمک کنه که در سال جدید بیشتر حواس‌مون رو جمع کنیم، شاید کمتر «خردلی» بشیم!

1-   توی سفر هفته گذشته به مشهد(جای شما خالی!) نکته‌ای که خیلی توی چشم بود این بود که فروشنده‌ها معمولاً روی پس دادن پول خرد باقی‌مونده مشتریان خیلی حساس نبودند. چندین بار شدکه در اتوبوس، سوپر مارکت، میوه فروشی و ... پنجاه- صد تومان باقی پول رو برنگردوندند. انگار یه قانون نانوشته بود! ولی من فکر نمیکنم اون دنیا افراد راحت از حق‌الناس‌شون بگذرند!

2-   یه نانوایی توی محل ما هست که کارگرانش بسیار آدم‌های خوبی هستند. انصافاً هم نان‌های خوب و بدون دورریزی می‌پزند. یکی از دوستان تعریف می‌کرد که همیشه قبل از شروع کار وضو می‌گیرند. با این حال میبینم از زمانیکه قیمت نان شده 160 تومن و بالطبع گاهی اوقات عدد رندی درنمیاد با گرد کردن رو به بالا(و البته گاهی هم رو به پائین) هزینه رو از مشتری دریافت می‌کنند. شاید به نظر سخت‌گیری بیش از حد باشه ولی باز هم همون بحث خردل فکر رو درگیر خودش میکنه...

3-   چند روز پیش از سایت یکی از مراجع مرحوم شده، سفارش یک سررسید و چند تا کتاب دادم. بابت هزینه پست مبلغ پنج هزار تومن پرداخت کردم. چند روز بعد که بسته دستم رسید دیدم اتیکت روش هزینه پست رو سه هزار و دویست تومن نشون میده. حالا تکلیف باقی پولی که بابت پست گرفته شده چیه؟ این قضیه مخصوصاً وقتی پررنگ‌تر میشه که طرف حسابت دفتر یک مرجع تقلید هست و طبیعتاً انتظار بیشتری برای رعایت این چیزها ازشون میره.

منتظر مصداق‌های شما هستم!

پ.ن: سال نو مبارک، امیدوارم سال جدید بهترین سال زندگی‌تون باشه!