الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

۳۰- رنج دوران...

برای مرگ آماده باشید

8 ذی حجه 61 هجری

هنگام حرکت از مکه به سوی کوفه، خطاب به مردم:

مرگ چون گردنبند دختران جوان، گردن گیر فرزندان آدم است. و من به ملاقات پدرانم چنان اشتیاق دارم که یعقوب به ملاقات یوسف اشتیاق داشت. در محل معینی که برایم انتخاب شده، به زمین خواهم افتاد. گویا می‌بینم که اعضای بدنم را گرگ‌های بیابان‌ها، میان نینوا و کربلا پاره‌پاره می‌کنند و شکم‌های خالی و گرسنه خود را از من پر می‌نمایند. از روزی که مقدر شده نمی‌توان فرار کرد. رضای خدا، رضای ما اهل بیت است. بر بلای خدا صبر می‌کنیم و پاداش صابران را به ما می‌دهد. پاره تن پیغمبر(ص) از او دور نمی‌شود، بلکه در بهشت به او ملحق می‌شود و باعث روشنی چشم و انجام وعده وی می‌شود.هر کس می‌خواهد در راه ما جانبازی کند و خود را برای مرگ آماده کرده، با ما کوچ کند، که من صبحگاهان کوچ خواهم کرد.

 

به خطا رفتید

27 ذی‌حجه 61 هجری

در بیزه، یکی از منازل بین راه، به سپاه حر:

ای مردم، به راستی که رسول خدا(ص) فرمود که هر کس سلطه‌گر ستمگری راببیند که حرام خدا را حلال دانسته، عهد و پیمان الهی را شکسته، بر خلاف سنت و سیره رسول خدا عمل کرده است و میان بندگان خدا به گناه و دشمنی و ستم رفتار می‌کند، و با این حال با گفتار و کردار خود اورا انکار نکند بر خداست که او را به جایگاه همان ستمگر ببرد.هان بدانید که این گروه (بنی‌امیه) پیروی شیطان را ملازم گشته و اطاعت خدای رحمان را واگذاشته‌اند؛ فساد و تباهی را آشکار ساخته و حدود و احکام الهی را معطل گذارده‌اند. غنائم و بهره‌های مسلمانان را منحصر به خود ساخته‌اند، حرام خدا را حلال دانسته و حلال خدا را حرام شمرده‌اند. و من در این روزگار، شایسته‌ترین کسی هستم که این اعمال را انکار کنم. نامه‌های شما برای من آمد و فرستادگانتان به نزد من آمدند، که شما بامن بیعت کرده‌اید که مرا وانگذاشته و خوارم نکنید. اینک چنانکه بر بیعت خود پابرجا هستید، به راه صواب و صحیح خود گام نهاده‌اید؛ زیرا من حسین فرزند علی و پسر فاطمه دختر رسول خدایم. جان من با شماست و خانواده من نیز با خاندان شمایند، و من پیشوای شما هستم. واگر این کار را نمی‌کنید و پیمان خود را شکسته و بیعت مرا از گردن خود برداشته‌اید، به جان خودم سوگند که این کار از شما بعید و عجیب نیست، زیرا شما همین کار را با پدر و برادرم و عموزاده‌ام مسلم بن عقیل کرده‌اید. پس فریب خورده کسی است که به شما مغرور شود، و به راستی که بهره‌تان جز این نیست که به خطا رفتید، و نصیب خود را تباه کردید. و هرکس پیمان شکند، زیان این پیمان شکنی بر خود اوست. و خداوند مرا از کمک شما بی‌نیاز گرداند.

 

دنیای وارونه

2 محرم 61 هجری

هنگام ورود به کربلا، خطاب به اصحاب:

مردم بردگان دنیا هستند و دین مانند لیسیدنی است بر روی زبان ایشان. تا مزه از آن می‌تراود، آن را نگه می‌دارند و چون به بلایی آزمایش می‌شوند، چه اندکند دینداران. اما بعد، کاری برای ما پیش آمد که خود می‌بینید. و به راستی که دنیا دگرگون شده و وارونه گشته است. خوبی‌هایش پشت کرده و چیزی از آن باقی نمانده جز ته مانده‌ای مانند آن آبی که ته ظرف می‌ماند و آن را دور می‌ریزند. و دنیا در خوشی‌هایش خسیس شده، مانند چراگاهی ناگوار و خطرناک. مگر نمی‌بینید حق را که به آن عمل نمی‌شود و باطل را که از آن جلوگیری نمی‌شود؟! این جاست که مومن باید راغب دیدار خدای سبحان باشد. من مرگ را جز سعادت نمی‌بینم و زندگی با ستمکاران را جز رنج و ستوه.

*بخشی از سخنرانی دکتر محمد علی انصاری در محرم گذشته (لینک دانلود)

نظرات 13 + ارسال نظر
سیدامیرحسام پنج‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 15:14 http://gharogati.blogsky.com/

سلام
خوبی امین جان؟
عجله دارم باید برم مجلس ختم یکی از مومنین. دوباره می یام.

فقط می خوام یه قول بدیً قبل از آمدن روز اول!!

صبح نزدیک است و ...

سلام حسام، خوبی؟
خدا همه اموات رو رحمت کنه...

رمضان پنج‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 21:50 http://mighat61.blogfa.com

سلام و خداقوت
عشق را با بلا هم آغوشی است
مستی این شراب خاموشی است
راحتی از دل رمیده مخواه
میوه ی عشق، خانه بر دوشی است

فرارسیدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی(ع) را به شما تسلیت می گویم.
«من محرم را با نام و یاد تو عاشقم یا حسین! من شربت گوارای محرم را به یاد لب‏های تشنه‏ی عباست می‏نوشم و سینه‏زدن‏هایش را به یاد چهره‏ی سیلی خورده‏ی نوگل محبوبت رقیه دوست دارم . مرا مهمان لحظه‏های نینوا کن یا حسین . . .»

سلام آقای کاوسی
ممنون از شعر زیباتون، مثل همیشه فوق‌العاده بود.

ما رو هم در دعا آخر مجالس روضه فراموش نکنید

هدی پنج‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 22:54 http://elmoservat.blogfa.com

سلام دوباره

فرا رسیدن ایام حزن و اندوه حسینی به شما سید عزیز تسلیت میگم.

مجددا ممنونم بابت پست خوبتون.

انشاءالله خدا همه مون رو به راه راست هدایت کنه ..
در این ایام ما رو از دعای خیرتون فراموش نفرمایین

یا علی.

سلام
بهترین دعا برای خودمون همینه، ما رو در دعای آخر مجالس روضه فراموش نکنید.

یاحق

سیدامیرحسام جمعه 27 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 00:21 http://gharogati.blogsky.com/

سلام دوباره!
حال شما امین آقا؟
بالاخره قول میدی یا نه؟!
یه سر اون ورا بزن!
------
میگم چه ملت پستی بودن که آقا میگه:

خداوند مرا از کمک شما بی‌نیاز گرداند.

از طرفی گویا قلباشون کاملا سنگی بوده! حرف ولی خدا و امامشون اثری درشون نداشته!!!!!!!!!!!!!
البته بهتر بگم اثر داشته! اما اثرات دنیا گویا بیشتر بوده!

فایلت رو هم دانلود کردم!
گوش میدمش.
ممنون ازت.

صبح نزدیک است و ...

سلام حسام جون
والا ما هم باید حواس‌مون رو جمع کنیم که مثل اونها پست نشیم! واقعاً نمی‌دونم اگه واقعاً ما اون زمان زنده بودیم چه می‌کردیم...

الآن می یام

سیدامیرحسام جمعه 27 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 00:23

راستی داشت یادم می رفت!

خدا اموات شما رو هم رحمت کنه.
مخصوصا پدر بزرگ و مادر بزرگ عزیزتون رو.

صبح نزدیک است و ...

سلام دوباره سید خدا
ممنون، خدا انشاالله تمام گذشتگان و البته خودمون رو رحمت کنه

مهرگان جمعه 27 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 13:54 http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام

نیم قرنی بیش از حجة الوداع نگذشته است و هستند هنوز ده ها تن از صحابه ای که در غدیر خم دست علی(علیه السلام) را در دست پیامبر خدا دیده اند و سخن او را شنیده که:من کنت مولاه فهذا علی مولاه...

اما...

سلام
اما...

داود جمعه 27 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 16:03 http://yaran1388.blogsky.com

سلام امین جان

دعا کنید که ما در این زمان درست عمل کنیم...

به نظرم علت مشکلات مردم عراق ریشه در بیوفایی آن زمانشان دارد ...

انشاالله که ما به مفهوم واقعی مردم کوفه نباشیم...

سیدجان مخصوصا تو این دهه وقتی سیمه وصل شد بچه ها رو یاد کن...

یا حق

سلام آقای حیدری،
امیدوارم ما مثل اونها نباشیم، نمی‌دونم نظر امام زمان (ع) هم اینه یا نه.

ممنون، شما هم ما رو فراموش نکنید

س.ح شنبه 28 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:19

سلام..اقای امین
..دارم به این فکر میکنم که اگه ما به جای اون مردم بودم چه میکردیم..

خدا بهمون کمک کنه کوفی صفت نباشیم..
ممنون
التماس دعا

سلام،

راستش من زیاد فکر نمی‌کنم اوضاع‌مون بهتر باشه! خدا رو شکر که همون موقع نبودیم...
برای من جالب بود که عمر سعد و امام حسین (ع) با همدیگه دوست بودند و همسایه(در مدینه) ولی ببینید دنیاخواهی با آدم چی کار می‌کنه...

ممنون از اینکه سر می‌زنید
یاحق

س.ح یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:27

سلام..
یه کوچولو زود اومدین
اپ هستم..

سلام
میرسم خدمت‌تون

رستگار یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 23:25 http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام
س.ح عزیز سوال قشنگی رو مطرح کرد!
اگه ما جای اونا بودیم چه می کردیم؟
این سوال باعث می شه که به این فکر کنیم که اگه الان امام زمان ظهور کنن ما کجای کاریم؟ تو کدوم جبهه هستیم! با امام یا بر امام...

ما رو از دعاتون بی نصیب نذارین!
یا حسین

سلام
آره، سوال خیلی قشنگیه ولی به نظرم جوابش زیاد امیدوارکننده نیست!
اوضاع‌مون خیلی خرابه...

هدی دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:46

سلام و عرض ادب


اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ


التماس دعا

سلام و عرض ادب متقابل
لا یوم کیومک یا اباعبدالله...

شما هم ما رو از دعای خیر فراموش نکنید

مهرگان سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:39

سلام

سالگرد غزه هم از راه رسید
روزهایی این چنین مردم به پا خواستن
از غزه ُ
کودکان غزه
از حماس حمایت کردن

در برابر هولوکاست شیعی یمن چرا سکوت؟

بأی ذنب قتلت... به کدامین گناه کشته شدند؟...
http://alef.ir/1388/content/view/58178


آپم

سلام
چقدر خوبه شما این وقایع رو فراموش نمی‌کنید...

مهدی چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1388 ساعت 01:20

سلام سید جان خوبی
صادقانه بگم من هیچ وقت دعا نکردم کربلا باشم!الان هم دعا میکنم اگه قرار امام زمان (تمام هستی ام به فدایش) ظهور کنن و من ممکنه سد راهشون باشم عاجزانه از خدا می خوام که بهم مزه مرگ رو به شدت بچشونه!
این روزها بیشتر فکر مینکم جدای این عزاداریها(که........)چه کار میشه واسه شناخت درست امام داشت؟از ذهن کوچک من چه رد میشه خدا آگاهه و از دست های بی مقدارم چه کاری ساخته است نمیدونم اما هرچی باشه از خدا می خوام به خاطر اینکه راه رفته بهترین بندگانش کمی بهتر شناسونده شه ما رو از این راهها محروم نکنه اگه ما کج رفتیم خودش یاریمون کنه هر چند از دستمون کاری بر نیاد.
این شبها مارو هم دعا کن
خوب درس بخون.

سلام
بعضی اوقات لازمه من چیزی نگم.با همه حرف‌های پاراگراف دوم تون موافقم.

یاحق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد