الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

۳۷- هفت کتاب

سلامی تنوری و داغ خدمت دوستان عزیز!

این روزهای قشنگ ولادت آقا رسول‌الله(ص) و امام جعفر صادق(ع) رو به همه‌‌تون تبریک میگم. امیدوارم این چراغ‌های نورانی مسیر زندگی‌مون رو توی این دوره زمونه‌ی تاریک روشن کنند.

آقا صد رحمت به زمان کنکور! درس‌های ترم آخر اینقدر وقتم رو میگیره که فرصت چندانی برای بقیه کارها از جمله سر زدن به دوستان رو پیدا نمی‌کنم. دم دانشگاه هم گرم با این برنامه‌ریزی فوق‌العاده که باعث شده هر روز صبح ساعت 8 و بعد از ظهر ساعت 16 کلاس داشته باشم و بین شون هیچ کلاسی نداشته باشم! 

چی؟ صداتون قطع و وصل میشه...آهان، توجیه؟! صداتون نمی‌یاد، الو...الو...الووووووو!!!

*****

دست مهرگان خانم درد نکنه که باز یک سونامی وبلاگی راه انداختند! ایده خیلی جالبیه.من هم دعوت دوستانی که به من لطف داشتند رو لبیک میگم؛ البته گویا کتاب‌های مورد علاقه من با دوستان تداخل داره که امیدوارم شامل قانون کپی رایت نشه!

۱-   «قرآن» ؛ یه حدیثی آقای رحیم پور ازغدی از یکی از معصومین نقل می‌کرد با این مضمون که وقتی انسانی قرآن را باز می‌کنه قرآن بر اساس میزان عقل و درجه معرفت او دریچه‌هایی از نور خودش رو به اون انسان عرضه میکنه؛ برای من که حدیث عجیبی بود و البته بسیار تامل‌ برانگیز. به نظر من خوندن قرآن با تفسیر می‌تونه خیلی به آدم کمک کنه. بسیار خوشحالم که خدا منو با دکتر انصاری و اون تفاسیر بی‌نظیر و متفاوتش آشنا کرد. از نزدیک هم که چند برخورد با ایشون داشتم درک کردم که قرآن عجب شخصیت‌هایی می‌تونه تربیت کنه.راستی، پیشنهاد می‌کنم هر وقت قرآن می‌خونید آیاتی رو که به دلتون می‌چسبه در یک دفترچه یادداشت کنید، بعداً خیلی به دردتون خواهد خورد.

۲-   «توسعه و تضاد» نوشته دکتر فرامرز رفیع‌پور؛ این از اون کتاب‌هایی هست که من خیلی به مباحث مطرح شده‌اش علاقه دارم.به طور خلاصه این کتاب به بررسی فرهنگ‌ها، باورها و شیوه‌های مدیریتی سنتی‌ و غلطی می‌پردازه که باعث شده ما در مسیر توسعه با مشکلات زیادی مواجه بشیم.

۳-   «کوری»؛ نوشته ژوزه ساراماگو و ترجمه خانم مینو مشیری؛ بدون تردید بهترین رمانی بود که تا حالا خوندم.این کتاب حتی برنده جایزه نوبل ادبیات هم شده.داستان این کتاب اینه که مردم یک شهر به یک بیماری واگیردار  و عجیب مبتلا میشند، این بیماری باعث میشه آدم‌ها کور بشند ولی به جای سیاه، همه چیز رو سفید می‌بینند! نویسنده در لفافه این موضوع بکر به بررسی تعاملات اجتماعی افراد یک جامعه به صورت غیرمستقیم و با گوشه و کنایه می‌پردازه.این رمان فوق‌العاده رو از دست ندید.

۴-   «عطر سنبل، عطر کاج»؛ نوشته خانم فیروزه جزایری(دوما)، یک کتاب سراسر شادی و خنده! این کتاب خاطرات واقعی خانم جزایری و مشکلات زندگی در امریکا به زبان طنز هست.

۵-   «پرواز تا بینهایت»؛ خاطرات شهید عباس بابایی از زبان خانواده و همرزمان ایشون.با خوندن این کتاب بارها و بارها اشک ریختم.عجب مرد بزرگی بود... در مسیر دانشگاه که از اتوبان شهید بابایی رد میشم عکس با صلابت ایشون برام یادآور خیلی از اون خاطرات میشه...

۶-   «خاک‌های نرم کوشک»؛ خاطرات شهید برونسی به کوشش سعید عاکف.یادمه سال قبل توی اردوی راهیان نور این کتاب رو خوندم.می‌دونم امثال این دو شهید بزرگوار بین ما خیلی زیادند ولی افسوس که ناشناخته‌اند...اصلاً انگار سنّت خداست که بندگان خاصش بین مردم ناشناخته باشند...راستی، «حکایت زمستان» اثر دیگر آقای سعید عاکف هم کتاب قشنگیه.

7-   «آینده انقلاب اسلامی» شهید مطهری؛ خوندن این کتاب مخصوصاً بعد از حوادث انتخابات خیلی می‌تونه جالب باشه. خوب شد سعادت شهادت نصیب ایشون شد و چیزهایی رو که ازشون برای انقلاب می‌ترسید ندید! ایشون بزرگترین رمز بقای انقلاب رو تحمل نظر مخالف می‌دونست... باز هم توصیه می‌کنم این کتاب ارزشمند رو بخونید.

 

دوستان عزیز: آقای کاوسی، مهدی، مهدی افکاری، هیفا خانم ، سهیل، سیدامیرحسام(هر وقت از غیبت برگشت!) و فاطمه خانم ؛ بسم‌الله!

نظرات 11 + ارسال نظر
کاوسی پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:13 http://mighat61.blogfa.com

سلام بر اقا امین
خدا قوت
این عید بزرگ را به شما تبریک می گویم
حقیقتش من مثل شما جوونها زیاد فرصت نمی کنم کتاب بخونم. بنابر این وارد این بازی نمی شم.در واقع سوادم اینقدر ها قد نمی ده. اما یک نکته ی زیبا در باره ی قران نوشته بودید جالب بود. در مورد تفسیر قران . من معتقدم بهترین زمان برای شنیدن تفاسیر قران و پیام ائمه ی اطهار موقعی است که در سفر هستیم یا پشت فرمان. نوار یا سی دی معلم های قران را بگذاریم و استفاده کنیم. من اساتیدی مثل نقویان پناهیان انصاریان دکتر رفیعی و .. را بیشتر می پسندم. در ضمن برنامه ی سمت خدا هم بعد از اذان ظهر از شبکه ی 3 خیلی زیباست. اگر بی ربط نوشتم ببخشید اقا امین.

سلام
کاملاً باهاتون موافقم.تفاسیر صوتی عالیه.این جناب دکتر انصاری تفسیر صوتی 30 جزء رو دارند.کلاس کار ایشون به نظرم خیلی بالاتره چون تسلط فراوان بر منابع دارند و به درجه اجتهاد نیز رسیده اند.ادبیات نیز تفاسیرشون رو خیلی لطیف کرده.سایت‌شون رو هم بهتون معرفی می‌کنم:
http://www.hedayatnoor.com/

موفق و پیروز باشید

مهرگان پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:52 http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام حاج آقا
خوب هستین؟
عیدتون مبارک
حاج آقا اینقدر شرمنده مون نکنید با سونامی!!!

واقعا اینقدر از کتاب کوری لذت بردین؟؟

کتاب عطر سنبل - عطر کاج رو عید غدیر امسال ، از هیفا خانو عیدی گرفتم(یادتون هست که شما رفتین سفر و عیدی ندادین!!!)

http://hanzale.blogfa.com/post-44.aspx

ممنون که شما هم در بازی شرکت کردین و ما رو در دانسته ها تو شریک کردین

موفق باشید
در پناه حق

سلام
شما بهترید؟!
عید شما هم مبارک پلاس!

مگه سونامی نیست؟ هر جا میرم دوستان دعوت شما رو لبیک گفتند.
این دزد دریایی شما آدم رو به وحشت میندازه؛ اصلاً کی دیده عیدی رو بفرستند دم خونه آدم؟!!! دوستان حضوری (!) می‌دونند که ما خوب عیدی میدیم!

باز هم از این بازی‌ها راه بندازید، به شما میگند کارآفرین!

یاحق

داود پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 15:26 http://yaran1388.blogsky.com/

سلام امین جان

کتابهای آقای عاکف رو خوندم...انشاالله بقیه را هم بتوانم بخوانم...مخصوصا کتاب عطر سنبل٬ عطرکاج که توصیه شده مشترک چند تا از دوستان بود...

در مورد تفاسیر قرآن هم تو مشهد شهیدان و مشهد امام رضا(ع) زیاد دعام کن که توفیق این کار رو بیشتر داشته باشم...

یاعلی

سلام علیکم و رحمت الله!
بسیار عالیُ فکر کنم مهرگان خانم تونسته آمار مطالعه ایران رو یک ثانیه جابه جا کنه!

حاجی ما باید بریم اونجا تا سیم‌مون وصل بشهُ شما که از همین جا وصلی خیلی دعامون کن!

یاعلی

مهدی جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 00:04 http://mafhh.blogsky.com

سلام امین جان
ممنون از دعوتت
و ممنون از توضیحی که در مورد کتابها دادی
علاقمند شدم کتاب«آینده انقلاب اسلامی» شهید مطهری رو بخونم
اگه داری لطف میکنی دوشنبه برام بیاری دوشنبه بعدیش پسش بگیری البته اگه تهرانی
اگه ام که نیستی بگو که برم بخرمش
نوکرتم
یا علی

سلام بر آقا مهدی گل
برات آماده گذاشتم روی میزم، خوشحالم بانی خیر بشم.
دوشنبه می‌بینمت

رستگار جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 00:26 http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام

عید شما هم مبارک و میمون باشه انشاالله!

حالا بعد این سونامی (!) خانوم مهرگان من موندم و اسامی یه عالمه کتاب که دارم برای خوندنشون بال بال می زنم!‌
داشتم فکر می کردم کاشکی شبانه روز به جای ۲۴ ساعت حداقل ۳۰ ساعت بود!!!

راستی! مثل اینکه شهدا طلبیدن و قراره ما هم راهی سرزمین نور بشیم! باید بگم که اون پستی که قبلا در این باره گذاشته بودید در یادآوری و تصمیم برای رفتن به این سفر بی تاثیر نبود!

ممنون
یا حق

سلام
دارم امیدوار میشم که دانشجو‌ها جز کتاب‌های درسی چیز دیگه‌ای هم می‌خونند! واقعاً آمار کتاب‌خوانی کم شده.برام مایه تاسف بود که دیدم تیراژ یک سی دی فیلم 500000 نسخه هست و زود هم تموم میشه و تیراژ کتاب فقط 2000 نسخه هست و سال‌ها رو دست فروشنده می‌مونه!

صلوات بلند! بسیار بسیار عالیه، خانم عباسی بار اول مهمون ویژه خواهید بود،من واقعاً به این حرفم رسیدم.این سفر مایه خیرات و برکات زیادیه.امیدوارم از لحظه لحظه‌اش استفاده کنید. خیلی خوشحال شدم که پست من تاثیر داشته.

یاحق

بی نام(...) جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 13:36 http://www.shia-book.blogsky.com

سلام علیکم و ....
حال شما؟! ما رو نمی بینید که خوشید؟
امین من رو ببخش! پبش خودم یه غیبت!‌درست و حسابی ازت کردم.
گفتم این نامرد به کل ما رو فراموش کرده!
دیگه شرمندتیم برادر.
شنیدم یا بهتر بگم خوندم زیارت بودی
فراموشمون که نکردی؟!
اگه جوابت بله هست که اون غیبت بالایی حقت باشه!(خنده)
اگه نه که دستت درد نکنه وظیفه برادری رو به جا آوردی.. در غیبتمون به یادمون بودی و دعامون کردی.

از کنکور چه خبر؟ (هر چند که تو پست قبلیت خوندم) اما وظیفم هست که بپرسم.
غصه نخور هر جوری بوده برا همه بوده!
تا خدا چی بخواد.

میگم برا مسابقات بتن اگه گلمالی! چه میدونم از این جور چیزا خواستید روی ما حساب کنید!(خنده)
توی این رشته هم برات آرزوی موفقت دارم.

مشتاق شدم کتابها رو که معرفی کردی رو بخونم. البته با رمان خیلی بقول بچه ها حال نمی کنم! فقط ارمیای امیرخانی رو با تعریف زیاد یکی از دوستان از کتابای امیرخوانی گرفتم و همین دیشب بود که تا ساعت ۴ صبح داشتم میخوندمش. برام خیلی لذت بخش و دردناک بود. گاها بعضی مواردش رو میشه درد کرد! اما خیلی کم.
حالا انشاالله که خودمون رو به رمان هم علاقمند می کنیم!

راستی یه مدت بصورت رفیق مخفی! کار می کردیم و یه خونه جدید درست کردیم.
هر چند که آشنای گلمون خیلی زود کشفمون کرد!
الان حالم خیلی گرفتس. چون سایت4shared رو فیلتر کردن!!! همه اینکای من هم اونجاست.

راستی قولت رو که یادت نرفته؟! البته هر وقت که سرت خلوت تر شد.

ممنون از دعوتت و مهمتر اینکه بیادمون بودید.

صبح نزدیک است و ...

تکبیر!
الله اکبر...الله اکبر...الله اکبر!

سلام پسر عمو، کجا رفته بودی مومن؟! بلاگ اسکای رو که اون طوری پیچوندی، ما رو هم ول کردی رفتی، نمیگی امتی چشم انتظارند!☺☻

ما که شما رو فراموش نکردیم، نشون به اون نشون که توی بازی اسم شما رو نوشتم.
وبلاگ نو مبارک! سید جون 4shared برای من فیلتر نیست، بنابراین ISP شما فیلترش کرده، یه زنگی بزن و مراتب اعتراض رو برسون.اگه کار به جای باریک کشید می‌تونی یه عملیات انتحاری روشون انجام بدی، شماره بن لادن رو بدم؟!!!☺☻☺☻

سید کتاب کلاً چیز خوبیه! من که کتاب رو به همه چیز ترجیح میدم.فقط شدیداً اعتیاد آوره!

اعتراف می‌کنم فراموش کردم چی بهت قول دادم!

از این بی‌نام خوشم نمی یاد، پس همون القاب قبلی رو استفاده می کنم!☺☻☺☻

راستی، الآن لینکت رو اصلاح می‌کنم.خیلی خیلی خوشحال شدم برگشتی

یاحق

هدی شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:31 http://elmoservat.blogfa.com

سلام آقای امین
ممنونم بابت معرفی کتابها..به نظر خیلی جذاب و خواندنی میان...انشاءالله تهیه و مطالعه کنم
..
ممنونم
التماس دعا

سلام از ماست!
کتاب خوی خیلی زیاده، ولی حیف که متاسفانه قیمت کتاب خیلی زیاده.واقعاً حیف نیست فیلم باشه 1500 تومان و اون وقت کتاب زیر 3000 تومان نداشته باشیم؟!

یاحق

ع.ر.وطن دوست شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:56 http://123tamam.blogsky.com

سلام!

چطوزی امیین!!؟

زیارتت فبول!

من چرا برای تو نظر نگذاشتم؟! خیلی وقت پیش خوندم پستت رو!!

شرمنده! اصلا چند روزه قاطی کردم!

شنیدم که دوباره سرزمین نور و مشهد رو هدف گرفتی!!
فکر ما هم باش عزیز!! :)

دعامون کن
یا علی

سلام
زیارت شما هم قبول(زیارت مجازی خودم رو میگم!)

سخت نگیر، پیش می‌یاد.

تو و دوستان عزیز مجازی و حقیقی(!) رو فراموش نمی‌کنم.

شما هم همین جور فرمانده

یاعلی

هیفا شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 18:42 http://yatura.blogfa.com

سلام!
ممنون برای کتابهای خوبی که معرفی کردین مثل کتابهایی که مهرگان خانم معرفی کرده بودن اینجا هم باید بگم که فقط عطر سنبل عطر کاج رو خوندم... خیلی تعریف کوری رو شنیدم ولی هنوز نشده بخونمش!کتاب خاکهای نرم کوشک هم از مدتها پیش تو لیست کتابهایی هست که باید بخونمش ... شنیدم فیلمش رو هم ساختن...« به کبودی یاس» اسمشه اگه اشتباه نکنم !
«کی دیده عیدی رو بفرستن در خونه ی آدم؟ »والا ما هم نه دیده بودیم نه شنیده بودیم ولی این مهرگان خانم بنده رو مجبور کردن که کتاب رو براشون بفرستم در خونه شون! ظاهرا شما عید غدیر تشریف بردین سفر و عیدی ندادین ... فکر کنم من هم باید از سال بعد همین کارو بکنم!
ممنونم از دعوتتون... اگه خدا بخواد امشب مینویسمش!
حق یارتون!

سلام،
این مهرگان خانم گویا ژن مدیریتی دارند، واقعاً کار بزرگی انجام دادند و البته بدعتی آشکار! من رو هم که هر دفعه با دزد دریایی تهدید می‌کنند!☺☻☺☻

سپاس فراوان
راستی شما رو هم به لیست دوستان اضافه کردم، البته با اجازه

س.ح دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:23

سلام..
زیارتتون قبول..
فکر کنم از بین این کتاب ها فقط کوری رو خوندم چند سال پیش..

موفق باشین
یا علی

سلام
ممنون، انشاالله قسمت شما و دوستان دیگه بشه
به نظر من که این کتاب فوق العاده بود این "کوری".دوست دارم بعد از چند سال دوباره بخونمش

یاحق

مهدی.م دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:59

اقا سلام خوبی امین جان
سید چه خبر؟
کلید اومد راستی یه نگاهی بهش بنداز!من که نمی فهمم چی شد درس تخصصیم پایین سایر درس ها بالا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حالا من رو دعوت کردی یا اون یکی آقا مهدی که وبلاگ دارن؟
بگذار فکر کنم من رو دعوت کردین!!!
کتابها هر چی خوندم خوب بود!باورت نمی شه امسال و سال گذشته وقتی فقط کتاب درسی می خووندم دیوانه بودم خصوصا که نمی تونستم روزنامه هم بخونم!!!!!!
هرچی فکر میکنم میبینم نمی تونم گلچین کنم
بگذار چند تا که یادمه بگم:
تفسیر نور اقای قرائتی رو خوندم.
تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نوشته آقای ولایتی کتاب عالی است.
بچه ها من نامه جلا آل احمد به سمین دانشور و پاسخ های سمسن رو به ایشون خیلی دوست دارم خیلی
خانه ارواح داستایوسکی
الان هم که نیچه ا=و زندگی در پیش رو ترجمه لیلی گلستان و آذری غریب نوشته صادق ریبا کلام توی دستمه
راستی خانواده تیبو ازش یاد گرفتم به قواعد دینیم بیشتر پایبند باشم!عکس اونی که کتاب میگه
از رومن رولان و هرمان هسه هم خاطرات خوبی دارم و...........................
خدا به همراهت خوزستان بهت خوش بگذره

سلام از ماست
کلید رو میخوام چی کار؟!
با دوستان قرار گذاشته بودیم بعد کنکور هیچکس راجع به سوالات چیزی نگه، انگار نه انگار که کنکور داده باشیم.اصلاً چه فایده‌ای داره؟! می‌ذارم اردیبهشت جناب سازمان سنجش زحمت محاسبه درصدها رو میکشه.

بابا چرا اینقدر سخت میگیرید، کنکور ارزش نداره آدم رو "خیلی" محدود کنه.اتفاقاً من توی این چند ماه هر روز روزنامه همشهری رو سر تا ته می‌خوندم! ولی کتاب رو کنار گذاشته بودم چون اعتیادآور بود.
گویا فاز مطالعاتی شما با من خیلی فرق میکنه!☺☻
در هر حال کتاب واقعاً عالیه!

یاحق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد