الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

90-اشکهای یک فقیه...


پیام این اشکها روی دیگرِ سکه اجتهادات و فتاوای آیه الله صانعی درباره حقوق زنان است.تصویر اشکهای آیت الله العظمی صانعی در سوگ همسرش، روانشاد خانم شفیعی بسیار گویا و تاثربرانگیز بود؛ تصویری ماندگار که بر کتیبه دلها نقش می بندد .

 

آیت الله صانعی بیش از هر مرجع تقلیدی به حقوق زنان توجه کرده است. زن که همواره در ادبیات، سیاست، تاریخ، اجتماع، فقه و حقوق انسان درجه دوم محسوب شده و می شود و به عبارت دیگر همواره در حاشیه مرد(همسر، برادر، پسر) قرار گرفته، با فتاوی شجاعانه و کارشناسانه ایشان ، در مرکز و مدار زندگی جامعه ایرانی قرار گرفت و با نگاه تازه ای که به حقوق زنان مطرح شد، بسیاری از ناگفته های فقهی که نیاز امروز نسل جوان و دختران امروز و مادران فرداست پاسخ داده شد. فتاوایی همچون ارث زن از همه اموالِ همسر و ارث تمام اموال مرد توسط زن در صورت نبود ورثه دیگر، تساوی قصاص، شرایط طلاق زن، ازدواج مجدد و موقت فقط در شرایط خاص، برابری دیه زن و مرد، عدم شرط مرد بودن برای قضاوت، مرجعیت و سایر مناصب حکومتی، اولویت ولایت مادر بر پدربزرگ در غیاب پدر و...از جمله کارهای درخشان و ماندگار آیت الله صانعی در حوزه فقه و حقوق زنان است و آثار برجاماندنی آن، نه فقط در مجامع علمی و دانشگاهی، محافل حقوق بشری، بلکه در زندگی روزمره افراد عادی جامعه نیز بتدریج نمایان شده است.

 

وقتی چهره گریان ایشان را در فراق و سوگ همسر دیدم، دریافتم برخلاف اکثر آقایان مراجع که معمولا خانم را در اندرونی خانه نگاه می دارند؛ و کمتر دیده شده است که مرجع تقلیدی با همسر خود در خیابان شانه به شانه هم راه بروند؛ یا مرجع تقلیدی اسم همسر خویش را به زبان بیاورد و یا از همسرش در جمعی عمومی یا خصوصی یاد کند - چه رسد به اینکه مواضع شجاعانه در مورد زنان و حقوق از یاد رفته و فراموش شده آنان داشته باشد- ؛ اکنون مرجعی از صمیم دل و آشکارا در سوگ همسرش می گرید.

 

بدون تردید، پیام این اشکها روی دیگر سکه اجتهادات و فتاوی آیه الله صانعی در باره حقوق زنان است. فتاوایی که جسارت بیان آن در کمتر مرجعی دیده شده است. به عبارت دیگر ایشان نه تنها به لحاظ نظری و پژوهشی در باره حقوق زنان اندیشیده اند و فتاوی تازه و ابتکاری مطرح کرده اند بلکه خود در حفظ و مراعات حقوق همسرشان سنگ تمام گذاشته اند. و با آن باورها زندگی کرده اند و تئوری را در عمل پیاده کرده اند.

 

ایشان یک بار هم از مهندس موسوی تجلیل کردند که دست همسرش را می گیرد و در جمع مردم ظاهر می شود.

 

فیلم مستندی که چندسال قبل تلویزیون الجزیره در باره زندگی آیه الله صانعی ساخته بود را یکبار دیگر دیدم. در بخشی از فیلم ایشان کارهای معمول خانه را درحالیکه همسر بیمارشان در کنار سفره نشسته اند، انجام می دهند. ایشان وسایل سفره را یکی یکی می آوردند... درست همان کارهایی که تا کنون حوزه اختصاصی زنان و خلاف شئونات نه فقط مرجعیت - که حتی خلاف شئونات مردان در بسیاری از خانواده ها آنهم در مقابل چشم دیگران - تلقی شده و می شود.

 

پیامبر اسلام که در آستانه میلاد پربرکتش هستیم، رابطه گرم و صمیمانه با همسر را نشانه کمال ایمان می دانست. جای آن دارد که اشکهای سوزناک آیت الله صانعی در فقدان همسرش را با نگاهی جدید بازخوانی کنیم.

جمیله کدیور: 10/11/1390


لینک(نیاز به ف.ی.ل.ت.ر شکن دارد): http://www.kaleme.com/1390/10/15/klm-85494/

لینک عادی: بانوی لطف کرامت، همسر مرجعیت: http://saanei8.info/?view=01,01,07,23,0



نظرات 4 + ارسال نظر
آدم برفی سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:07 http://samiraab.blogfa.com

سلام
افکار این شخص نشون دهنده ی این هست که اول به انسان بودن آدمها توجه داره و بعد به زن یا مرد بودن درست همون چیزی که همیشه من گفتم و دقیقا همون چیزیست که خدا هم گفته چون خدا عادله و این یکی از نشونه های عدل الهیست و لا غیر..........
فقط متاسف می شیم که اکثر اوقات قدرت بازوی مردان بر قدرت استدلالشون پیشی گرفته و حق کشی رو بی کم و کاست به حد اعلای خود رسوندن

سلام
نظر شخصی من هم همینه، در دین ما اصل تساوی زن و مرد وجود داره ولی متاسفانه برداشت‌های سطحی به خصوص از قرآن مسائل این چنینی رو که مطرح کردید بوجود آورده.
خدا حفظ کنه این آیت الله صانعی رو، واقعاً آدم روشنی هست... همیشه در طول تاریخ آدم‌هایی که متفاوت می‌اندیشیدند تحت فشار بودند...

ممنون از حضور گرم‌تون

ملیحه چهارشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 21:16

سلام
خدا رحمتشون کنه.
کاش همه تعالیم دینیمون رو توی زندگیمون بکار ببریم.نه فقط در حد حرف.......

در پناه حق

سلام
به نظر من این امر با آدم‌های غیر معصوم امکان نداره اتفاق بیفته... البته همون طور که بارها گفتم با وجد اینکه اعتقاد راسخ دارم، خیلی علاقه‌مندم بدونم امام زمان(عج) چه جوری با همین امکانات و نیروی انسانی اون دولت کریمه رو به منصه ظهور میرسونه... دولتی که وصفش هم باعث شادی درونی آدم میشه...

ساحل سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:06

هر مرجع تقلیدی با همسرش رفتار خوب و عاطفی داره مثل امام خمینی یا امام خامنه ای یا بقیه ی مراجع... چرا که الگوی ایشان پیامبر اسلام هست. حالا شما چرا به صانعی که معلوم نیست اصلا مرجع هست یا نه استناد می کنی یا به میرحسین... آدم خوبه یه خورده سنگین باشه البته میرحسین رو میگم!

سلام
منظور این متن این نیست که فقط آیت الله صانعی این گونه هستند و لاغیر! کما اینکه در مورد حضرت امام نیز نامه‌ فوق العاده زیبای ایشون از لبنان به همسرشون موجود هست در زندگی عادی خودمون هم وقتی از کسی تعریفی میشه به معنای نبود اون خصلت نیکو در بقیه نیست، فکر میکنم این کاملاً واضح و مبرهن باشه!
در باب مرجعیت آیت‌الله صانعی بهتر بود کمی حوصله به خرج میدادید و لینکی رو که گذاشته بودم مطالعه می‌کردید ایشون چوب تفکر به روزشون رو میخورند...
اگه شما باقی تصاویر آیت الله صانعی رو در مراسم همسرشون میدید منظور این نوشته رو درک میکردید، اشک‌هایی که شاید کمتر مشابهش رو در بین علما دیده باشیم.

[ بدون نام ] چهارشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 14:38

دین بر اساس مقتضیات زمان هست و همه ی علما باید تفکرات به روز داشته باشند اما...

سلام مجدد
اصلاً پررنگ‌ترین مفهوم "فقه" همین به روز بودنش هست... چیزی که متاسفانه الآن خیلی کم می‌بینیم و علت دین گریزی خیلی از جوونا هم همین هست...
ممنون از حضور گرم‌تون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد