الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

الهی... گاهی... نگاهی

"ای پیامبر! همانا ما نگاه منتظرت را به آسمان می‌بینیم..." (بقره-144)

108- دانه خردل!

سوره انبیا آیه 47: «و ترازوهای عدالت را در روز قیامت می نهیم و به هیچ کس هیچ ستمی نمی شود؛ و اگر [عمل خوب یا بد] هم وزن دانه خردلی باشد آن را [برای وزن کردن] می آوریم، و کافی است که ما حسابگر باشیم.»

سوره لقمان آیه 16:» پسرکم! اگر عمل هموزن دانه خردلی و در درون سنگی یا در آسمان ها یا در دل زمین باشد، خدا آن را [در قیامت برای حسابرسی] می آورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است.»

چند وقتی هست این «خردل» بدجوری فکر منو مشغول کرده! سعی کردم چیزهای کوچکی رو در زندگی روزمره پیدا کنم که شاید برامون خیلی عادی باشه و راحت از کنارش بگذریم ولی در حساب و کتاب خدا نمیشه به همین راحتی ازش گذشت. یه چند نمونه از نتایج من از این قراره، شما هم فکر کنید ببینید میتونید مصداق‌هایی از این خردل رو پیدا کنید و برامون بگید؟ خدا انشاالله کمک کنه که در سال جدید بیشتر حواس‌مون رو جمع کنیم، شاید کمتر «خردلی» بشیم!

1-   توی سفر هفته گذشته به مشهد(جای شما خالی!) نکته‌ای که خیلی توی چشم بود این بود که فروشنده‌ها معمولاً روی پس دادن پول خرد باقی‌مونده مشتریان خیلی حساس نبودند. چندین بار شدکه در اتوبوس، سوپر مارکت، میوه فروشی و ... پنجاه- صد تومان باقی پول رو برنگردوندند. انگار یه قانون نانوشته بود! ولی من فکر نمیکنم اون دنیا افراد راحت از حق‌الناس‌شون بگذرند!

2-   یه نانوایی توی محل ما هست که کارگرانش بسیار آدم‌های خوبی هستند. انصافاً هم نان‌های خوب و بدون دورریزی می‌پزند. یکی از دوستان تعریف می‌کرد که همیشه قبل از شروع کار وضو می‌گیرند. با این حال میبینم از زمانیکه قیمت نان شده 160 تومن و بالطبع گاهی اوقات عدد رندی درنمیاد با گرد کردن رو به بالا(و البته گاهی هم رو به پائین) هزینه رو از مشتری دریافت می‌کنند. شاید به نظر سخت‌گیری بیش از حد باشه ولی باز هم همون بحث خردل فکر رو درگیر خودش میکنه...

3-   چند روز پیش از سایت یکی از مراجع مرحوم شده، سفارش یک سررسید و چند تا کتاب دادم. بابت هزینه پست مبلغ پنج هزار تومن پرداخت کردم. چند روز بعد که بسته دستم رسید دیدم اتیکت روش هزینه پست رو سه هزار و دویست تومن نشون میده. حالا تکلیف باقی پولی که بابت پست گرفته شده چیه؟ این قضیه مخصوصاً وقتی پررنگ‌تر میشه که طرف حسابت دفتر یک مرجع تقلید هست و طبیعتاً انتظار بیشتری برای رعایت این چیزها ازشون میره.

منتظر مصداق‌های شما هستم!

پ.ن: سال نو مبارک، امیدوارم سال جدید بهترین سال زندگی‌تون باشه!

نظرات 16 + ارسال نظر
ری را دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 00:20 http://darodivar.blogsky.com

سلام.

این روزها این مطالب کمتر مشتری دارند و بالعکس کسانی که به این مطالب می پردازند بسیار!!!

موفق باشید

سلام
چی بگم! حق باشماست...

برقرار باشید

حسینی دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 13:38

سلام.

کتاب چهل حدیث امام را که مطالعه میکنم،
به مبانی عقیدتی و مقدار جاری بودن آن در زندگی که رجوع میکنم،
نیاتی که در دل دارم و با دستورات شرع و اخلاق که مقایسه میکنم،
صدسال یکبار که نگاه قرآن را با نگاه خود مقایسه میکنم،

...

خوش به حال کسانی که از تخته سنگ هایی این هوا! عبور کرده اند، و با آرامش به سنگ ریزه ها و خردل هایش میپردازند....

التماس دعا

سلام
احوال شما؟
ولی من فکر میکنم گیر ما با این "خردل‌" ها خواهد بود تا تخته‌ سنگ‌هایی به این هوا. در حق الله سر و کارمون با اوستا کریمه ولی در حق‌الناس...

سال نوتون مبارک

کاغذ و قلم دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 14:07 http://penandpaper.persianblog.ir

فقط به مال هم نیست...به دل هم هست...دل هایی که حتی اندازه ی خردلی می شکنیم...

سلام
اتفاقاً میخواستم همین نکته رو هم اشاره کنم که یادم رفت! یه جورایی در این بحث "خردل" مسائل اقتصادی خیلی پررنگ هست. خاطرم هست دکتر انصاری هم یکبار فرمودند:"من کل آیات قرآن رو بررسی کردم و آیاتی که مربوط به افراد زیانکار آخرت هست رو دسته‌بندی کردم. شاید برای مسلمانان عادی چون ما تنها عاملی که پررنگ‌تر هست مباحث اقتصادی هست..."
ممون از یادآوری‌تون

کاغذ و قلم دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 14:12 http://penandpaper.persianblog.ir

یه بار با یکی از دوستان بعد از پیاده شدن از مترو رفتیم بستنی ای در دل گرمای تابستان بخوریم...فروشنده قیمت یکی از بستنی ها را 200 تومن بیشتر از قیمت روی بسته حساب کرد. کمی تعلل و دودوتا چهارتا کردیم دیدیم جور در نمیاد...علت را پرسیدم گفت قیمت این یکی اینقدر است..گفتم روی بسته چیز دیگری نوشته، شانه هایش را بالا انداخت و گفت قیمت همینی ست که من می گویم...من هم بستنی را سرجایش گذاشتم و نوع دیگری را که قیمت فروشنده و بسته ش یکی بود را برداشتم...
باید یهشان متذکر شد که می فهمیم و مقابله می کنیم...
دزدی خیلی راحت به زندگی هامان دارد وارد می شود

چقدر این مثال آشناست...
بله، باید همیشه گفت، من هم سعی میکنم من باب امر به معروف و نهی از منکر بگم

کاغذ و قلم دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 14:18 http://penandpaper.persianblog.ir

زیارت قبول

جای همه دوستان خالی! حرم رو هیچوقت اینقدر خلوت ندیده بودم... بسی نشاط معنوی رفت

حسینی دوشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 16:14

نکته جالب تفسیر نمونه ذیل آیه:

کلمه" موازین" آنهم به صورت جمع و سپس ذکر وصف" قسط" و به دنبال آن، تاکیدى بر نفى ظلم" فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ" و پس از آن ذکر کلمه" شیئا" (هیچ
چیز) و بعد مثال زدن به" دانه خردل" و سرانجام جمله" کَفى‏ بِنا حاسِبِینَ" (کافى است که ما حسابگر باشیم).
همه اینها دلیل بر این است که حساب روز قیامت فوق العاده دقیق و خالى از هر گونه ظلم و ستم مى‏باشد.
در اینکه منظور از ترازوى سنجش چیست؟ بعضى چنین پنداشته‏اند که در آنجا ترازوهایى همچون ترازوهاى این دنیا نصب مى‏شود و دنبال آن چنین فرض کرده‏اند که اعمال انسان در آنجا داراى سنگینى و وزن است، تا قابل توزین با آن ترازوها باشد.
ولى حق این است که" میزان" در اینجا به معنى" وسیله سنجش" است و مى‏دانیم هر چیزى وسیله سنجشى متناسب با خود دارد، میزان الحراره (گرما سنج) میزان الهوا (هواسنج) و میزانهاى دیگر هر یک هماهنگ با موضوعى است که مى‏خواهند آن را به وسیله آن بسنجند.
در احادیث اسلامى مى‏خوانیم: که میزانهاى سنجش در قیامت، پیامبران و امامان و پاکان و نیکانى هستند که در پرونده اعمالشان نقطه تاریکى وجود ندارد «1».
مى‏خوانیم: السلام على میزان الاعمال:" سلام بر میزان سنجش اعمال"! (توضیح و شرح بیشتر پیرامون این موضوع را در جلد ششم صفحه 90 به بعد بیان کردیم).
ذکر" موازین" به صورت" جمع" (جمع میزان) نیز ممکن است اشاره به همین معنى باشد چرا که مردان حق هر یک میزان سنجشى هستند براى اعمال انسانها، بعلاوه گرچه همه ممتازند ولى هر یک از آنها امتیاز ویژه‏اى دارند که در همان قسمت، الگو و مقیاس سنجش محسوب مى‏شوند.
و به تعبیر دیگر هر کس به اندازه‏اى که با آنها شباهت دارد و از نظر صفات و اعمال بزرگواران هماهنگ است به همان مقدار وزنش سنگین، و به هر نسبت دور و ناهماهنگ است، سبک وزن مى‏باشد.

-----

نکته تفسیر المیزان در این خصوص

و دانه خردل در اینجا به عنوان مثال ذکر شده و مبالغه در دقت میزان را مى‏رساند که حتى به کوچکى و ناچیزى خردل هم رسیدگى مى‏کند و در این تعبیر اشاره به این نیز هست که وزن یکى از شؤون حساب است.


-----
پ.ن: فقط چرا برای مثال زدن در این نکته ظریف اشتباهات دیگران را هدف قرار داده اید؟ مگر نه اینکه آنها را باید با تمام قوا نهی از منکر کرد و نه نقل قول، مگر به ضرورت؟

سلام
بسیار زیبا بود... دست شما درد نکنه
حق با شماست،باید کمی بیشتر کنم تا مواردی که خودم مبتلا به هستم رو هم پیدا کنم.
ننوشتم، ولی من معمولاً کوتاه نمیام و به طرف عتاب میکنم. خیلی‌ها از قصد می‌کنند و البته خیلی ها هم بدون منظور و از روی بی توجهی خردلی میشن

کاوسی سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:19 http://mighat61.blogfa.com

[گل][گل][گل]
سلام
امام صادق (علیه السلام): هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن منتظر گشایشیم. چرا که نوروز از روزهای ما و شیعیان است.
نوروز آیین رفاقت را نگاهبانی می کند که باور کنیم قلبهامان جای حضور دوستانمان هستند. از نوروز می آموزیم که هیچ وقت کسی را ناامید نکنیم، شاید امید تنها دارایی اش باشد. نوروز و سال نو بر شما مبارک باد. امیدوارم در پرتو عنایات حضرت ولی عصر امام زمان(ع)، سالی پر از خیر و برکت برای شما و خانواده محترمتان پیش رو باشد.

سلام و رحمت خدا بر شما
من هم سالی پر خیر و برکت رو برای شما و خانواده محترم‌تون آرزو دارم

مهدی سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:34

یه نگاه به اعمال خودم کردم دیدم پر از کوهه، سنگ ریزه و خردل بین کوه ها گم شده....

کاش یه راهی بود از دست این میزان خلاص شیم، یا یه عملی که اون طرف ترازو رو خیلی سنگین کنه

میشه اول سال 92 شروع به سنگینیه اون طرف ترازو باشه، ولی کی همتشو داره

تو که انقدر آدم خوبی هستی و این مطلبای خوبو مینویسی تو دعاهات برای ما همت بخواه

نوروز مبارک

سلام
چند تا کامنت قبل هم اشاره کردم، از این "خردل" ها بیشتر باید ترسید! این خردل‌هایی که طرف حساب‌مون بیشتر "ناس" هستند...
چرا نشه؟! نمیدونم چرا حس بسیار خوبی نسبت به سال 92 دارم. انشاالله خدا توفیق بده بیشتر در طاعتش باشیم و کمتر در معصیتش...
ممنون از حضور گرم‌تون

منتظر گمنام چهارشنبه 30 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:36 http://www.montazereou.blgfa.com/

سلام
ازمطالبتون استفاده کردم تشکر
وممنون از این همه ریزبینی واقعا هم همینطوره
مردم از حقشون به همون مقدار اندک نمیگذرن اونم با شرایطی که اونجا انتظارمون رو میکشه
زیارتتون هم قبول
التماس دعا

حسینى پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 22:57

خدا خیرتون بده. انشالله با ابزار روى خوش و نیت دلسوزى و خیرخواهى,توفیق اثرگذارى عمیق را خداوند بهتون بده.

اگر آد هاى جامعه ب جاى تلاش براى اصلاح فقط حرفشو بزنن بیشک باید ب پاى بدبختى مسلط شدن بدان بر خوبانشان بنشینند.

صحبت تخته سنگ و خردل تا جایى ک من فهمیدم شوخى بود دیگه؟ خردل براى نشان دادن حساسیت ترازو بود نه نشلن از اهمیت ریزه کارى ها نسبت ب مسائل بزرگ....

سلام
انشاالله...آمین!

حرف بسیار عمیقی هست...

بله، همون حساسیت ترازو منظور بود

M.M شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:31

سلام سال نو مبارک
انشالله دفاع کنین

سلام
صد سال به از این سال ها!
دعا کنید... ما که حمله میکنیم البته!

کاغذ و قلم سه‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 22:10 http://penandpaper.persianblog.ir

فاطمیه تسلیت

ز... جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 19:51

چقدر دور شدم از همه چیز
خوشا به حالتان که جایی خالی گذاشتید برای دیدن خردلها
التماس دعا

سلام
راستش من از این خردل ها خیلی بیشتر میترسم! همیشه گفتم در مورد صغایر و کبایر حساب مون با خداست...و با کریمان کار دشوار نیست! اما حق الناس و این خردل ها...

شما هم وظیفه تون رو فراموش نکنید

آدم برفی پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 21:21 http://www.samiraab.blogfa.com

درود
مثل همیشه عالی
ممنون

سلام
خوشحال شدم بعداز مدت ها کامنت تون رو دیدم. میبخشید که من هم خیلی کم پیدا شدم. دنیاست دیگه!

دعا بفرمائید

کاغذ و قلم چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:54 http://penandpaper.persianblog.ir

خیلی دیر دیر آپدیت می کنید

سلام
حق با شماست... این هم پست جدید خدمت شما. منتظر نظرات تون هستم

- پنج‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 20:53

دوست عزیز
این دقت نظر بسیار عالی است.
اما باید توجه کنید که اگر برای شما گذشتن از این خردل ها سخت است باید به طرف مقابل بگویید و از او بخواهید که حق شما ر ابدهد و اگر هم سخت نیست ان را به انها واگذار کنید و به قول غزالی دزدتان را حلال کنید و بگذارید یک پول حلال وارد زندگی اش شود.
مخلصم

سلام
گذشتن از بعضی خردل‌ها سخت نیست... اما گاهی اوقات خردل هایی هست که آدم نمیتونه در موردشون احقاق حق خودش رو بکنه، این جور مواقع بخشیدنش درست نیست! :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد